Hoppa till innehållet

Almi Invest får 400 nya miljoner – goda nyheter för startups

Den pågående corona-krisen har försvårat situationen för många startupbolag. Nu vill regeringen hjälpa fler bolag att få nytt kapital genom ett tillskott på 400 miljoner kronor till Almi Invest.

Mikael Karlsson, vd på Almi Invest.
Mikael Karlsson, vd på Almi Invest.

Almi Invest är en av Sveriges mest aktiva investerare i startups om man ser till antalet. 2019 gjorde riskkapitalbolaget 144 följd- och nyinvesteringar i startups och tillväxtbolag. Totalt ligger det omkring 3 miljarder kronor i Almi Invests regionella fonder och greentech-fond.

I dag har regeringen tillsammans med Centern och Liberalerna beslutat att skjuta till ytterligare 400 miljoner kronor till Almi Invest. Det extra tillskottet ska underlätta kapitalförsörjningen och minska ekonomiska konsekvenser av den pågående pandemin inom kretsloppet för riskkapital.

”Vi har ett uppdrag att investera i tidiga skeden där det saknas tillräckligt med privata investerare. Här har vi som Sveriges mest aktiva investerare en viktig och ibland avgörande roll att spela i kristider, då tillgången på privat kapital minskar”, säger Mikael Karlsson, vd på Almi Invest i ett uttalande.

Det extra tillskottet väntas beslutas genom riksdagen i maj och vara en del av nästa ändringsbudget. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera