Hoppa till innehållet

Almi investerar 4 miljoner kronor i digital sophämtning

Snart är även soptunnorna digitalt uppkopplade. Almi invest går in som investerare när Helsingborgbaserade Bintel förser sopkärlen med ett reglage som larmar när de behöver tömmas.

”Bintel ligger helt rätt i tiden med sitt system, som passar framtidens uppkopplade smarta städer. Bolaget är tidigt ute med en helt ny teknik i ett globalt teknikskifte och vi tror att de har goda möjligheter att lyckas”, säger Ann-Sofie Hörlin, investment manager på Almi Invest. 

Hon ser det som ett utmärkt sätt att hjälpa företag och kommuner att minska sin miljöpåverkan och att spara pengar. 

Almi invest har gått in med 4 miljoner kronor och privatinvesterarna Erik Urnes och Philip Abdon deltar också. Totalt har projektet en emission på 8 miljoner kronor som ska bidra till etablering på den nordiska marknaden. 

Bintels digitala sophämtning fungerar så att genom ett sensorbaserat system kopplat till ett reglage på sopkärlet, kan kunden själv meddela när soporna behöver tömmas. Tömningen sker på så sätt när det behövs, istället för på schemalagda dagar. Förhoppningen är att man ska minska miljöpåverkan med färre sopbilar och färre körda mil. 

Ett tidigare testprojekt har genomförts i Helsingborg och fungerat framgångsrikt. 

”På 500 sopkärl har vi sett en reduktion med 40 procent på hämtningarna. Vi vill låta hushållen kunna påverka avfallsinsamlingen”, säger Tom Johansen, vd för Bintel. 

Som första kunder på den svenska marknaden vänder sig Bintel främst till kommunala renhållningsbolag.

”Vi är mycket glada över att ha fått in Almi Invest som ny investerare. Med deras kapital och kompetens i ryggen kan vi nu ta nästa steg i vår utveckling”. säger Tom Johansen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera