Hoppa till innehållet

Almi skingrar osäkerhet: Förlustdrivande småbolag kan få lån

Almi har fått ett miljardtillskott från regeringen för att låna ut pengar till svenska småföretag. Det statliga bolaget menar – tvärtemot indikationer som Di Digital fått – att förlustdrivande företag eller helt nya startupbolag kan beviljas krediter.

Lars Mårdbrant är kommunikationsdirektör på Almi, som ger lån till små- och medelstora företag.
Lars Mårdbrant är kommunikationsdirektör på Almi, som ger lån till små- och medelstora företag.Foto: Press och TT.

I spåren av coronaviruset har regeringen skjutit till pengar till statliga Almi Företagspartner, som en del av krispaketen riktade mot näringslivet. Över en natt växte deras lånefond från 6 till 9 miljarder kronor. 

Nu har Almi lanserat ett nytt sorts brygglån kopplat till coronakrisen, riktat till företag med under 250 anställda, i vilken man ger uppskov på både ränta och amortering i 12 månader.

Sedan dess har Di Digital kontaktats av företag som menar att de nekats lånefinansiering av Almi eftersom de saknat omsättning eller gick med förlust under 2019.

”Om vi hade kommit i november hade det varit ett helt annat läge, uppgav rådgivaren på Almi. Men på grund av av coronakrisen är de mycket mer restriktiva gentemot tillväxtföretag och prioriterar bara bolag som gick med vinst förra året”, säger en företagare, som vill vara anonym.

Läs även: Chefsekonom: Risk för dåliga lån – men Sverige klarar högre kreditförluster

Almi ger vanligtvis lån till små och medelstora bolag som har svårt att få krediter från vanliga banker.

”Det känns som att de nu helt förbiser sitt ursprungliga uppdrag”, säger företagaren.

Almis kommunikationsdirektör Lars Mårdbrant dementerar att det statliga bolaget fattat generella beslut om att prioritera vissa bolag framför andra.

”För brygglånet gäller att företaget måste ha varit bärkraftigt innan krisen, och att de enligt vår bedömning kan vara det efter”‚ säger Lars Mårdbrant.

Om ett bolag haft en verksamhet under 2019 och lämnat in ett bokslut görs en sedvanlig kreditprövning.

Läs mer: Stor guide: Allt du behöver veta om nya krispaketet

”Det låter som att det är det som rådgivaren gjort en bedömning utefter i det fallet du tar upp. Det är alltid en individuell prövning från fall till fall”, säger Lars Mårdbrant.

Har ni höjt risknivån så att det bli svårare för förlustdrivande bolag att ta lån?

”Vi har inte ökat kraven i vår kreditgivning”, säger han.

Han säger att Almi kan ge ut lån till bolag som saknat omsättning eller som gått med förlust – men att de då i stället gör en bedömning av den framtida affärspotentialen.

”Rent principiellt går det utmärkt för startups att få lån, även de som saknat verksamhet före krisen eller gått med förlust, bara vi bedömer att det finns en bärkraft”, säger Lars Mårdbrant.

Almi har flera olika sorters lån i sin portfölj. Det nya brygglånet kopplat till coronakrisen, som har mer förmånliga villkor med en ränta på 4,95 procent, har en begränsning på maximalt 500 000 kronor för startupbolag.

”Hade man en omsättning innan krisen kan det dock handla om större belopp”, säger Lars Mårdbrant.

Läs mer: Stort söktryck hos småföretag efter statliga lån: ”Vi ser en fördubbling”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera