Hoppa till innehållet

Alphabets ordförande: Propagandan borde kunna stoppas i realtid

Nya uppgifter har presenterats om hur rysk propaganda har spridits på techjättarnas sajter. När det gäller "fake news" tror Alphabets styrelseordförande Eric Schmidt att det går att undvika: ”Vi diskuterar lösningar just nu.”

Alphabets styrelseordförande Eric Schmidt besökte Stockholm tidigare i oktober.
Alphabets styrelseordförande Eric Schmidt besökte Stockholm tidigare i oktober.Foto: Jack Mikrut

Under onsdagen kallas de amerikanska techjättarna Facebook, Alphabet och Twitter till utskottet för brott och terrorism i den amerikanska senaten. Bolagen ska presentera sina uppdaterade siffror över hur reklam och andra inlägg, med kopplingar till Ryssland, har spridit desinformation inför det amerikanska presidentvalet. 

Timmar innan Facebook, Alphabet och Twitter infinner sig i senaten hade alla uppgifter redan kommit ut i media. Värst ser situationen ut för Facebook vars siffror visar att så många som 126 miljoner användare kan ha nåtts av desinformation från ryska troll. 

Tidigare har uppgifter visat att rysk propaganda kan ha nått 10 miljoner personer via annonser på Facebook, vilket är en bråkdel av antalet personer som nu sägs ha nåtts. 

Men ”fake news” och annonser är inte något som enbart drabbar Facebook utan även Google och Twitter. Enligt Alphabets styrelseordförande och Googles tidigare vd, Eric Schmidt, stod techbolagen oförberedda när nyheterna om desinformationen uppdagades.

”Hela industrin var tagen på sängen”, säger Eric Schmidt under ett besök till Stockholm tidigare i oktober.   

Läs även: Alphabets ordförande: Sverige kan bli ledande inom AI

Techbolagen har kritiserats för att inte göra tillräckligt för att eliminera spridningen av propaganda. Facebook har tidigare gått ut med att bolaget samarbetar med Twitter och Google för att hitta ett sätt att lokalisera annonser och propaganda innan den får den spridning. Detta är något som Eric Schmidt bekräftar till Di Digital.

Han uppger att på grund av tillvägagångssättet så borde det gå att stoppa. 

”Ryska agenter tar en annons och sprider den över ett antal påhittade identiteter och grupper. De är lätta att identifiera eftersom de använder samma annons på flera identiteter”, säger han och fortsätter.

”Med hjälp av några verktyg så kan vi hitta den typ av desinformation som vi såg under 2016”.

Kommer man i så fall kunna stoppa spridningen av dessa annonser i realtid?

”Ja, det borde vara möjligt att upptäcka dessa i realtid. Datorer är väldigt bra på att hitta avvikelser i ett beteendemönster. De kan flagga sånt som sticker ut.” 

”Det finns definitivt lösningar som vi diskuterar just nu.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera