Under onsdagen kallas de amerikanska techjättarna Facebook, Alphabet och Twitter till utskottet för brott och terrorism i den amerikanska senaten. Bolagen ska presentera sina uppdaterade siffror över hur reklam och andra inlägg, med kopplingar till Ryssland, har spridit desinformation inför det amerikanska presidentvalet.
Timmar innan Facebook, Alphabet och Twitter infinner sig i senaten hade alla uppgifter redan kommit ut i media. Värst ser situationen ut för Facebook vars siffror visar att så många som 126 miljoner användare kan ha nåtts av desinformation från ryska troll.
Tidigare har uppgifter visat att rysk propaganda kan ha nått 10 miljoner personer via annonser på Facebook, vilket är en bråkdel av antalet personer som nu sägs ha nåtts.
Men ”fake news” och annonser är inte något som enbart drabbar Facebook utan även Google och Twitter. Enligt Alphabets styrelseordförande och Googles tidigare vd, Eric Schmidt, stod techbolagen oförberedda när nyheterna om desinformationen uppdagades.
”Hela industrin var tagen på sängen”, säger Eric Schmidt under ett besök till Stockholm tidigare i oktober.
Läs även: Alphabets ordförande: Sverige kan bli ledande inom AI
Techbolagen har kritiserats för att inte göra tillräckligt för att eliminera spridningen av propaganda. Facebook har tidigare gått ut med att bolaget samarbetar med Twitter och Google för att hitta ett sätt att lokalisera annonser och propaganda innan den får den spridning. Detta är något som Eric Schmidt bekräftar till Di Digital.
Han uppger att på grund av tillvägagångssättet så borde det gå att stoppa.
”Ryska agenter tar en annons och sprider den över ett antal påhittade identiteter och grupper. De är lätta att identifiera eftersom de använder samma annons på flera identiteter”, säger han och fortsätter.
”Med hjälp av några verktyg så kan vi hitta den typ av desinformation som vi såg under 2016”.
Kommer man i så fall kunna stoppa spridningen av dessa annonser i realtid?
”Ja, det borde vara möjligt att upptäcka dessa i realtid. Datorer är väldigt bra på att hitta avvikelser i ett beteendemönster. De kan flagga sånt som sticker ut.”
”Det finns definitivt lösningar som vi diskuterar just nu.”