Hoppa till innehållet

Radioprofilen Adam Alsing går in i fintechbolag

Det är för krångligt att pensionsspara. Det tycker fintechbolaget Nowo som nu tar in 20 miljoner kronor och möjliggör för kunderna att byta tid mot pensionspengar.

Tv- och radioprofilen blir aktieägare i fintechbolaget Nowo.
Tv- och radioprofilen blir aktieägare i fintechbolaget Nowo.Foto: Henrik Montgomery/TT

Fintechbolaget Nowo (NTL) vill göra det enklare att pensionsspara. Nu tar bolaget in 20 miljoner kronor från befintliga och nya ägare för att skala upp och gå ut bredare.

”Investeringen ska användas till att göra bolaget mer känt och etablera varumärket. Det handlar om att fortsätta marknadsaktiviteter som vi gör i dag och öka till fler kanaler”, säger bolagets vd Rutger Selin.

Vilka de nya ägarna är vill inte Rutger Selin kommentera. Men en av de ägare som tillkommer är tv- och radioprofilen Adam Alsing. Han ska fungera som bolagets ansikte utåt i marknadsföringen och har i samband med det blivit delägare i bolaget. 

Adam Alsing i Nowos senaste reklamfilm.
Adam Alsing i Nowos senaste reklamfilm.

Att pensionsspara känns kanske inte superaktuellt under de yngre åren, trots det är Nowos typiska kund 35 år och bor i en mellanstor stad.

”Pensionssparande är ett av våra största samhällsproblem. Många hamnar i en fattigdomsfälla när de blir pensionärer. Vi vill hjälpa folk att spara till sin pension på ett enklare och mycket mer tillgänglig sätt”, säger Rutger Selin.

Enligt bolagets handlingar värderas företaget till 75 Mkr.

Rutger Selin och Andreas Bonnier grundare av Nowo.
Rutger Selin och Andreas Bonnier grundare av Nowo.

Bolaget grundades 2015 av Andreas Bonnier och Sten Andersen. Under 2016 tog bolaget in 18 Mkr i en runda som leddes av NFT Ventures (NTL). Samma år lanserade tidigt ett betalkort där en andel av värdet på konsumentens kortköp fördes över till ett fondkonto.

Läs mer: NFT Ventures satsar på pensionsappen Nowo 

Betalkortet finns fortfarande kvar, men bolaget har i dag breddat utbudet så att kunderna har fler sätt att spara.

Nyligen lanserade bolaget möjligheten att byta tid mot pengar. Genom att svara på enkäter får användaren betalt, ersättningen placeras på fondkontot.

”I dag har vi ett antal mikroströmmar där du kan spara till din pension. Du kan spara med andras pengar, du kan spara med egna pengar och du kan byta tid mot pengar”, säger Rutger Selin.

Konkurrensen är stor när det gäller sparlösningar, aktörer som Dreams, Revolut och Lunar Way tävlar alla om kunderna. Rutger Selin menar dock att de olika aktörerna skiljer sig åt.

"På lång sikt så kommer marknaden antingen att konsolideras eller så startar bankerna egna lösningar. Det finns även en internationell efterfrågan, problemet med pensioner är inte enbart svenskt", säger han.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera