Hoppa till innehållet

Radioprofilen Adam Alsing går in i fintechbolag

Det är för krångligt att pensionsspara. Det tycker fintechbolaget Nowo som nu tar in 20 miljoner kronor och möjliggör för kunderna att byta tid mot pensionspengar.

Tv- och radioprofilen blir aktieägare i fintechbolaget Nowo.
Tv- och radioprofilen blir aktieägare i fintechbolaget Nowo.Foto: Henrik Montgomery/TT

Fintechbolaget Nowo (NTL) vill göra det enklare att pensionsspara. Nu tar bolaget in 20 miljoner kronor från befintliga och nya ägare för att skala upp och gå ut bredare.

”Investeringen ska användas till att göra bolaget mer känt och etablera varumärket. Det handlar om att fortsätta marknadsaktiviteter som vi gör i dag och öka till fler kanaler”, säger bolagets vd Rutger Selin.

Vilka de nya ägarna är vill inte Rutger Selin kommentera. Men en av de ägare som tillkommer är tv- och radioprofilen Adam Alsing. Han ska fungera som bolagets ansikte utåt i marknadsföringen och har i samband med det blivit delägare i bolaget. 

Adam Alsing i Nowos senaste reklamfilm.
Adam Alsing i Nowos senaste reklamfilm.

Att pensionsspara känns kanske inte superaktuellt under de yngre åren, trots det är Nowos typiska kund 35 år och bor i en mellanstor stad.

”Pensionssparande är ett av våra största samhällsproblem. Många hamnar i en fattigdomsfälla när de blir pensionärer. Vi vill hjälpa folk att spara till sin pension på ett enklare och mycket mer tillgänglig sätt”, säger Rutger Selin.

Enligt bolagets handlingar värderas företaget till 75 Mkr.

Rutger Selin och Andreas Bonnier grundare av Nowo.
Rutger Selin och Andreas Bonnier grundare av Nowo.

Bolaget grundades 2015 av Andreas Bonnier och Sten Andersen. Under 2016 tog bolaget in 18 Mkr i en runda som leddes av NFT Ventures (NTL). Samma år lanserade tidigt ett betalkort där en andel av värdet på konsumentens kortköp fördes över till ett fondkonto.

Läs mer: NFT Ventures satsar på pensionsappen Nowo 

Betalkortet finns fortfarande kvar, men bolaget har i dag breddat utbudet så att kunderna har fler sätt att spara.

Nyligen lanserade bolaget möjligheten att byta tid mot pengar. Genom att svara på enkäter får användaren betalt, ersättningen placeras på fondkontot.

”I dag har vi ett antal mikroströmmar där du kan spara till din pension. Du kan spara med andras pengar, du kan spara med egna pengar och du kan byta tid mot pengar”, säger Rutger Selin.

Konkurrensen är stor när det gäller sparlösningar, aktörer som Dreams, Revolut och Lunar Way tävlar alla om kunderna. Rutger Selin menar dock att de olika aktörerna skiljer sig åt.

"På lång sikt så kommer marknaden antingen att konsolideras eller så startar bankerna egna lösningar. Det finns även en internationell efterfrågan, problemet med pensioner är inte enbart svenskt", säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera