Elscootrar har dragit in investeringar i miljardklassen i kampen om vem som ska äga marknaderna i USA och Europa. Bland andra Bird, Jump och Lime är med i racet om städernas gator.
Läs mer: Elscooterstriden hårdnar i Europa
Nu lanseras den första tjänsten för elscootrar i Sverige, kan Di Digital avslöja. Bakom satsningen står bolaget Voi som ska börja skjuta ut sina scootrar på Stockholms gator den här veckan.
”Vi tycker att det är superkul och vi tror att vi kan göra gott i Stockholm och andra städer. Det här är ett substitut till korta bil- och taxiresor”, säger bolagets medgrundare och vd Fredrik Hjelm.
Voi grundades så sent som i juni i år efter att Fredrik Hjelm, som även grundat och driver Airbnb-administrationsbolaget GuestIT, varit i Los Angeles i USA och testat elscootrarna där.
”Under mina år på GuestIt har jag ofta fått frågan av turister kring hur man enklast tar sig runt i staden. Cykeluthyrning är i dagsläget komplicerat och taxi är väldigt dyrt jämfört med andra städer. Det tillsammans med att över 50 procent av taxiresorna i Stockholm i dag är kortare än 5 kilometer, gjorde att jag insåg att det fanns ett uppdämt behov alternativa transportmedel och idén med att ta elsparkcyklarna till Europa föddes”, säger Fredrik Hjelm.
Väl hemma från LA gick han ihop med Douglas Stark, som har en bakgrund på Budbee, och tog kontakt med investerare.
Det tog inte särskilt lång tid innan de fick napp. Ett av samtalen gick till svenskgrundade investmentbolaget Vostok New Ventures eftersom Fredrik Hjelm känt dem sedan han arbetat på ryska Blocketkopian Avito, ett bolag som Vostok investerade i 2012. Vostok var intresserade och gick in med en rejäl investering i Voi, hur stor investeringen är vill Fredrik Hjelm inte berätta.
Redan nu är man 15 personer på Voi med anställda från hela världen, på de två månader man arbetat med lanseringen har bolaget lockat till sig talang från bland andra Snapchat, Uber och Spotify.
Genom en app kan användarna hitta en elscooter som finns i närheten, hyra den och sedan ta sig en kortare distans för att sedan parkera scootern var som helst. Scootern kan då plockas upp av nästa användare.
Bolaget beräknar att medelresan ligger på mellan två till tre kilometer och kostnaden ligger på 10 kronor för att låsa upp scootern, sedan betalar användaren 1,50 kronor per minut. Enligt Fredrik Hjelm ska en resa mellan Sergels torg och Medborgarplatsen i Stockholm kosta cirka 20 kronor.
”De cyklar som finns för uthyrning är inte jättesmidiga eftersom tillgången är begränsad, antingen är cykelställena fulla eller tomma. Den absolut bästa lösningen vi har i dag är lätta elektriska fordon”, säger Fredrik Hjelm.
Redan i dag uppger bolaget att man har ett nätverk mer personer som kommer sköta laddningen av scootrarna. Mot en ersättning på mellan 40 och 200 kronor hämtar personerna upp scootrarna, laddar dem i hemmet och placerar ut dem på olika platser i Stockholm.
Investerare med feta plånböcker verkar tro på elscootrar som gadgetinvesteringar. Så sent som i juli gick Niklas Zennströms Atomico tillsammans med Uber och Alphabet in i en runda på 335 miljoner dollar i elscooterföretaget Lime som värderas till 1,1 miljarder dollar.
Läs mer: Niklas Zennström går med i elscooterstriden
Men scootrarna har väckt en hel del kontroverser. I USA har de väckt ilska från invånare som anser att scootrarna är en trafikfara och att de förstör stadsmiljön när de lämnas på stan vind för våg mellan att de lämnas och hämtas upp av kunder. Protester har brutit ut och det har lett till att elscootrarna bannlysts i San Francisco i Kalifornien.
Situationen i USA med den ilska scootrarna väkt är något VOI kommer undvika till varje pris, enligt Fredrik Hjälm.
”Anledningen till bannlysningarna i USA är att de har slängt ut fruktansvärt många scootrar. Vi vill göra det här tillsammans med politikerna och städerna. I och med att det i grunden kan vara något bra för städer och invånare när man byter ut kortare bil- och taxiresor, framför allt ur miljösynpunkt, så kommer vi lyckas”, säger Fredrik Hjelm.
I amerikanska städer finns en hel del människor som är potentiella kunder, Stockholm är ganska litet. Kommer affärsidén att gå runt här?
”Det man ska komma ihåg är att när liknande amerikanska företag lanserar i städer där så är det i mindre områden. De finns ofta inte i hela staden och det rör kortare distanser. Sådana mindre områden finns det även i Sverige och Europa, så det går absolut att göra pengar på detta.”
Efter lanseringen i Sverige och Stockholm väntar Europa för Voi. Där lurar också de stora utmanarna. Bird har lanserat i Paris som första Europeiska stad.
”Det kommer inte bli lätt. Men jag tror att det vi kan konkurrera med är just relationen med städer. Vi vill göra något gott för städerna och personerna som bor där”, säger Fredrik Hjelm och fortsätter:
”Kolla på vad som hänt på västkusten i USA där man bara strösslat ut scootrar och sedan blir utkastade. Vi vill föra en dialog med politiker och städer för att göra detta på ett hållbart sätt.”