Annons

Altor investerar i ny företagsgrupp – omsatte 400 miljoner i fjol

Gänget bakom affären. Övre raden från vänster: Özgür Sel från Conversionista, Mattias Olofsson från Curamando och Fredrik Holmén från Keybroker. Nedre raden från vänster: Stefan Linder från Altor, Henrik Palm Johansson från Animal, Ida Hallkvist från Keybroker, Mattias Holmström från Altor och Måns Hosk från Kurppa Hosk.
Gänget bakom affären. Övre raden från vänster: Özgür Sel från Conversionista, Mattias Olofsson från Curamando och Fredrik Holmén från Keybroker. Nedre raden från vänster: Stefan Linder från Altor, Henrik Palm Johansson från Animal, Ida Hallkvist från Keybroker, Mattias Holmström från Altor och Måns Hosk från Kurppa Hosk. Foto: Press.
Altor investerar ”ett par hundra miljoner” i en ny företagsgrupp som arbetar med digital marknadsföring. ”Marknaden vi adresserar här är värd 35 miljarder kronor i Norden och växer 20-25 procent per år – det är inte ofta man får chansen att vara med i något sådant”, säger Mattias Holmström på Altor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Än finns inget namn, men Harald Mix riskkapitalbolag Altors senaste investering på ”ett par hundra miljoner” är i en ny företagsgrupp bestående av digitala spjutspetsbolag.

Det nya bolaget sätts upp tillsammans med Curamando, en halvdoldis inom branschen för managementkonsulter, och ska vara startklart inom sex månader. Det blir Altors andra investering efter researrangören Ving i den nyligen stängda Fond V.

I den nya koncernen ska de digitala specialistbyråerna Animal, Kurppa Hosk och Keybroker ingå.

Satsningen går helt i linje med en internationell trend; Drakar som Accenture och McKinsey har börjat köpa på sig designbyråer med digital kompetens för att hänga med när efterfrågan på sådana lösningar ökar.

Börsnotering är en möjlig väg, tillslut.

Uppskattningen av marknaden, 35 miljarder kronor bara i Norden, är vad Altor ser framför sig.

”Det är en marknad som växer 20-25 procent per år, vilket är fem gångar snabbare än traditionell it- och management consulting”, säger Mattias Holmström, som har titeln ”director” på Altor.

Läs mer: Hennes snabbväxande gig-bolag får in ny storägare – siktar mot miljarden 

Curamando, som 2018 omsatte 130 miljoner kronor, får enligt vd:n Mattias Olofsson ofta propåer från bolag som vill se mer kreativa lösningar för att möta digital efterfrågan från sina kunder.

”När du kommer in i styrelserummen i dag räcker inte Excel och Powerpoint utan du måste också ha expertisen och vara mer kreativ”, säger han.

Curamandos första steg mot det var att 2017 själva köpa Conversionista, experter på digital konverteringsoptimering. I och med att Animal, Kurppa Hosk och Keybroker knyts till företaget adderas även kompetens inom kommunikation, ”brandingstrategi” och ”performance marketing”.

Spotify jobbar ju i hela världen, det spelar ingen roll att de kommer från Stockholm. Framför allt design är ett internationellt språk.

Totalt omsatte de fem aktörerna nästan 400 Mkr 2018 och sysselsätter över 300 personer. 

Bolagen kommer att fortsätta vara sina egna varumärken, men ägas av den gemensamma gruppen. 

Altor blir största enskilda ägare, men de andra bolagens respektive ägare investerar också i den nya gruppen.

Läs mer: Altor-delägda företaget dubbar tv-serier för miljarder – går ihop med Softbank-bolag 

Men vem som ska sälja helheten återstår att se.

”Vi har lite att jobba på de närmaste sex månaderna innan vi är igång”, säger Mattias Olofsson.

Hur snabbt och var bolaget kommer att expandera är inte bestämt – inte heller var nya möjliga kontor kan sättas upp

”Det beror på vad vi ska leverera – kundernas behov styr oss”, säger han och utvecklar:

”Det först vi fokuserar på är värdeerbjudandet. De geografiska möjligheterna som kommer med den här investeringen är förstås också intressant. Men kunderna är inte så orienterade genom geografi längre. Spotify jobbar ju i hela världen, det spelar ingen roll att de kommer från Stockholm. Framför allt design är ett internationellt språk.”

Vad ser ni på Altor att ni kan bidra med?

”Vi har lärt oss bygga bolag genom olika faser. Det här är fina bolag inom sina nischer, men vi tror att vi kan få dem att ta nästa stora steg. De kan breddas både tjänstemässigt och geografiskt”, säger Mattias Holmström.

Altors investering på ett par hundra miljoner tror han kommer att ökas på allt eftersom. Visionen är att fortsätta investera när gruppen växer.

”Vår vision här är att bygga något stort. Det här är en viktig plattformsinvestering för Altor. En lika viktig investering som alla andra och vi tar förstås plats i styrelsen”.

Är börsnotering ett mål?

”Det är en möjlig väg, tillslut. Men vi har möjlighet att äga bolag i 15 år och ser oss som långsiktiga ägare. Vi tänker inte på exit, utan vad vi vill åstadkomma med bolagen”.

Ser ni också att det här kan gynna era andra innehav?

”Ja, en av de ytterligare fördelarna med den här investeringen är att behovet är stort hos våra portföljbolag. De står inför samma utmaningar som alla andra bolag. Vi kommer naturligtvis försöka få hjälp från den här gruppen. Det är som en extra krydda i investeringen”, säger Mattias Holmström.

Altor har sedan starten 2003 rest fem fonder med ett totalt förvaltat kapital om 8,3 miljarder euro, motsvarande 87 miljarder kronor i dagens penningvärde. Totalt har de investerat i drygt 60 bolag.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer