Hoppa till innehållet

Altor samlar tech-stjärnor – ska utveckla investeringsprocessen

Riskkapitalbolaget Altor, med miljardären Harald Mix som huvudägare, växlar upp sina investeringar i techbolag. Nu anlitar man tre tunga profiler för att hitta och utveckla nya typer av investeringar. 

 

Riskkaptitalbolaget Altors partner Stefan Linder.
Riskkaptitalbolaget Altors partner Stefan Linder.Foto: Hampus Andersson

Fjolårets satsning på nätbutiken Revolutionrace gav mersmak. Nu skalar Altor upp sina satsningar på ny teknik med ett ”techråd” bestående av tre tungviktare i branschen. 

”Vi vill använda detta tech advisory board för att utveckla våra existerande portföljbolag, men även för att identifiera nya typer av bolag som skulle passa Altor”, säger Stefan Linder, partner på Altor.

Bolaget, med miljardären Harald Mix som grundare, jobbar inom private equity, det vill säga investeringar i etablerade bolag under förändring. Under åren har Altor bland annat utvecklat Carnegie och Apoteket Hjärtat, men också den numera börsnoterade e-handelsjätten Dustin, där man var huvudägare i tio år. 

I likhet med många branschkollegor märker Altor att teknikhalten ökar i många av deras investeringar. Det senaste exemplet är den snabbväxande e-handlaren Revolutionrace, där Altor gick in med en hemlig summa i oktober i fjol. Bolaget, som säljer fritidskläder för utomhusaktiviteter på nätet, ska expandera i USA och hoppas uppnå en miljardomsättning.

"Revolutionrace är ett exempel på hur vi jobbar i dag. Vi har ju tidigare lyckas väl med att utveckla Rossignol och Helly Hansen. Här har vi samma typ produkt, men som säljs på nätet och marknadsförs via sociala medier”, säger Stefan Linder.

Läs mer: Altor köper in sig i e-handlare: ”Bolaget har gjort en fantastisk resa"

Nu kraftsamlar Altor inom teknikområdet. För Di Digital avslöjar Stefan Linder att man anlitat tech-profilerna Mattias Miksche, Fredrik Nylander och Ben Holmes i ett nytt teknikråd.

”Tanken är att de ska hjälpa oss att trendspana och utbilda vår organisation. De ska även agera rådgivare åt våra portföljbolag och hjälpa oss utvärdera nya investeringar. Vi tror även att de kan hjälpa oss identifiera bolag med hög teknikhalt, som passar Altor”, förklarar han. 

Stefan Linder är noga med att betona att Altors inriktning fortsätter att vara private equity, inte venture capital. Man ska inte börja investera i techbolag i tidiga faser.

”Vi investerar i etablerade verksamheter med förbättringsmöjligheter, eller som står inför en expansion”, säger han.

Stefan Linder vill inte ringa in hur mycket pengar techrådet får inflytande över. Men Altors senaste fond, som etablerades 2014, innehåller drygt 20 miljarder kronor (2 miljarder euro).

I den har man redan investerat i ett tiotal bolag, vilket gör att de har ett utrymme för ungefär lika många investeringar till innan fonden är fullt investerad. Fonden har en investeringshorisont på 15 år, vilket är längre än traditionella private equity-fonder.

 

Altors tech-råd består inledningsvis av:

1. Mattias Miksche

Har en bakgrund som chef på E-trade,och har grundat Boxman (sedermera Lovefilm) och spelbolaget Stardoll.

Idag är Mattias Miksche en ängelinvesterare, med investeringar i över ett dussin startupbolag. Några exempel är bokföringsappen Bokio, fiskeappen Fishbrain och gravidappen Natural Cycles. Han är även styrelseledamot i Dustin, Avanza Bank och Pricerunner.

Från vänster: Mattias Miksche, Fredrik Nylander och Ben Holmes.
Från vänster: Mattias Miksche, Fredrik Nylander och Ben Holmes.

2. Fredrik Nylander

Tidigare partner på riskkapitalbolaget Lakestar, där han i dag är rådgivare. Tidigare teknikchef (CTO) på techbolaget Tumblr och sedermera på Oscar Insurance i New York City. Ledamot i styrelserna för Altors portföljbolag BTI Studios och Transcom.

3. Ben Holmes

Tidigare så kallad general partner på det Londonbaserade riskkapitalbolaget Index Ventures, ett av Europas tyngsta riskkapitalbolag med inriktning mot tekniksektorn. Har investerat i spelsuccéer som svenska King och finska Supercell. Styrelseledamot i Kry, Trustpilot, Secret Escapes och Izettle.

FAKTA: Private equity-firmorna investerar allt mer i tech-bolag

Allt fler av världens private equity-firmor investerar i tekniktunga bolag, inte minst inom betalningslösningar och e-handel.

Ett tydligt exempel i Sverige är Nordic Capital som köpt upp, och slagit samman, mängder av digitala betalbolag för att bygga och sedan sälja av bolagen Point och Bambora. Det sistnämnda betalbolaget såldes i somras för 14 miljarder till franska betaljätten Ingenico.

Även private equity-jätten IK äger ett betalbolag vid namn Opensolution som växer via förvärv.

Det private equity-bolag som gått längst med sina tech-investeringar är Investor-ägda EQT. De köpte exempelvis in sig i det musikinriktade teknikbolaget Epidemic Sound nyligen. 2016 startade EQT en ny fond för venture capital-investeringar i snabbväxande, unga (och i regel olönsamma) teknikbolag. EQT Ventures första fond innehåller över fem miljarder kronor och är den största av sitt slag i Sverige. Hittills har man investerat i ett 20-tal bolag, varav svenska Min Doktor, finska Wolt och amerikanska Hackerone är tre exempel. 

Läs mer: Finanstrollandet är över – nu digitaliseras PE-bolagen 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera