Hoppa till innehållet

Amazon-anställda förbereder strejk – ”Stäng ner direkt vid smitta”

Anställda hos Amazon planerar en strejk för att få handelsjätten att stänga ner lager där det finns fall av coronavirussmittade.

Amazons vd Jeff Bezos.
Amazons vd Jeff Bezos.

Det har varit hårt tryck på Amazon sedan coronautbrottet drog igång. E-handelsjätten har redan anställt över 100 000 personer för att klara av den ökade efterfrågan.

Samtidigt har det uttryckts missnöje bland anställda som är rädda för att smittas av coronaviruset. Lagerarbetare runtom i USA planerar just nu en strejk som ska äga rum i veckan.

Enligt arbetstagarorganisationen United for Respect har det konstaterats smitta på 150 av Amazons lager, på vissa av dem över 30 fall.

Läs också: Trycket ökar på Amazon – anställer ytterligare 75 000

CNBC rapporterar att över 300 lagerarbetare på 50 olika lagerställen har anmält sig för att protestera. De vill att Amazon ”direkt ska stänga ner” de lager där det finns smittade. Andra krav de har är att erbjuda sjukersättningar och garantera vård.

Några Amazon-anställda på Staten Island, i New York, Detroit och i Illinois har redan deltagit i protester. En av dem, Chris Smalls på Staten Island, blev avskedad efter strejken. Enligt Amazon handlade det dock om att han hade brutit mot regler kring social distansering.

Amazon har tidigare gått ut med att man mäter alla anställdas temperaturer och ger dem ansiktsmasker. Bolaget menar också att man städar sina lokaler mer frekvent och noggrant. 

Läs också: Amazon slår börsrekord – avskedar fler kritiker

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera