Hoppa till innehållet

Bekräftat: Premiär för Amazon i Sverige – ”Vi är optimistiska”

Efter åratal av spekulationer bekräftar den amerikanska e-handelsjätten Amazon att företaget har ”påbörjat” lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. Men bolaget lägger locket på när Di Digital vill ställa fler frågor om etableringen.

Amazons vd och grundare Jeff Bezos.
Amazons vd och grundare Jeff Bezos.Foto: John Locher

Exakt när lanseringen ska ske framgår inte. Den som går in på den svenska adressen blir fortfarande omdirigerad till Amazons tyska sajt.

Di Digital har sökt Amazon, som inte vill ställa upp på en intervju. Bolaget vill heller inte precisera exakt när den svenska sajten kommer att öppna, eller hur tidsplanen ser ut.

”Vi kommer inte ge fler detaljer i dag, utan bara det som framgår i uttalandet. Vi kommer att dela med oss av mer information närmare lanseringen”, säger Nick Caplin, pr-chef på Amazon inom EU, till Di Digital.

I dag säljer 1,7 miljoner små- och medelstora företag varor genom Amazons butiker, uppger bolaget i sitt pressmeddelande, och under förra året passerade fler än 200 000 entreprenörer 100 000 dollar i försäljning.

Företag som är intresserade av att sälja sina produkter via Amazons svenska sajt ombeds nu kontakta e-handelsjätten.

”Vi är optimistiska inför att vi, genom att fokusera på de saker vi tror att kunderna kommer att lägga störst vikt vid – låga priser, stort utbud och snabba leveranser – på sikt kommer att kunna vinna de svenska kundernas förtroende”, säger Alex Ootes, chef för Amazons expansion i EU, i pressmeddelandet.

Di Digital har under våren och sommaren rapporterat om tecken som tyder på en nära förestående lansering av Amazon.se. Bland annat har e-handelsjätten rekryterat svensk personal. Amazon söker exempelvis just nu en högt uppsatt chef för sin marknadsplats i Sverige. Rekryteringen av svenskspråkig personal fortsätter också på flera andra fronter. 

Amazon har de senaste åren redan rullat ut flera dotterverksamheter i Sverige. Vid sidan av molntjänstebolaget AWS, som drivs självständigt från nätbutiken Amazon, har man även lanserat Amazon Prime Video, Amazon Music och ljudbokstjänsten och Storytel-utmanaren Audible.

Läs mer: Amazon letar efter toppchef i Sverige – lansering närmar sig

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera