Hoppa till innehållet

Bekräftat: Premiär för Amazon i Sverige – ”Vi är optimistiska”

Efter åratal av spekulationer bekräftar den amerikanska e-handelsjätten Amazon att företaget har ”påbörjat” lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. Men bolaget lägger locket på när Di Digital vill ställa fler frågor om etableringen.

Amazons vd och grundare Jeff Bezos.
Amazons vd och grundare Jeff Bezos.Foto: John Locher

Exakt när lanseringen ska ske framgår inte. Den som går in på den svenska adressen blir fortfarande omdirigerad till Amazons tyska sajt.

Di Digital har sökt Amazon, som inte vill ställa upp på en intervju. Bolaget vill heller inte precisera exakt när den svenska sajten kommer att öppna, eller hur tidsplanen ser ut.

”Vi kommer inte ge fler detaljer i dag, utan bara det som framgår i uttalandet. Vi kommer att dela med oss av mer information närmare lanseringen”, säger Nick Caplin, pr-chef på Amazon inom EU, till Di Digital.

I dag säljer 1,7 miljoner små- och medelstora företag varor genom Amazons butiker, uppger bolaget i sitt pressmeddelande, och under förra året passerade fler än 200 000 entreprenörer 100 000 dollar i försäljning.

Företag som är intresserade av att sälja sina produkter via Amazons svenska sajt ombeds nu kontakta e-handelsjätten.

”Vi är optimistiska inför att vi, genom att fokusera på de saker vi tror att kunderna kommer att lägga störst vikt vid – låga priser, stort utbud och snabba leveranser – på sikt kommer att kunna vinna de svenska kundernas förtroende”, säger Alex Ootes, chef för Amazons expansion i EU, i pressmeddelandet.

Di Digital har under våren och sommaren rapporterat om tecken som tyder på en nära förestående lansering av Amazon.se. Bland annat har e-handelsjätten rekryterat svensk personal. Amazon söker exempelvis just nu en högt uppsatt chef för sin marknadsplats i Sverige. Rekryteringen av svenskspråkig personal fortsätter också på flera andra fronter. 

Amazon har de senaste åren redan rullat ut flera dotterverksamheter i Sverige. Vid sidan av molntjänstebolaget AWS, som drivs självständigt från nätbutiken Amazon, har man även lanserat Amazon Prime Video, Amazon Music och ljudbokstjänsten och Storytel-utmanaren Audible.

Läs mer: Amazon letar efter toppchef i Sverige – lansering närmar sig

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera