Hoppa till innehållet

Amazon erbjuder ansiktsigenkänning till statliga aktörer

Amazon ska, till skillnad från Microsoft, förse aktörer i offentlig sektor med kritiserad mjukvara för ansiktsigenkänning. Detta trots den uppflammade debatten om risker att mjukvaran riskerar bidra till diskriminering, enligt Amazon Web Services vd Andy Jassy.

Jeff Bezos, Amazons vd och grundare.
Jeff Bezos, Amazons vd och grundare.Foto: Cliff Owen

Vid Amazons bolagsstämma i maj försökte flera aktieägargrupper att förbjuda bolaget från att sälja den kritiserade mjukvaran Rekognition, som läser av och utvärderar personer utifrån ansiktsbilder.

Stämmoförslaget röstades ned, men teknologins kritiker har fäst hopp vid att konkurrenten Microsoft stoppat vissa kontrakt med amerikanska myndigheter för att inte riskera att mjukvaran ger negativa följder och bidrar till diskriminering av minoriteter och kvinnor via felaktiga profileringar baserade på teknologin. Men risken för det är låg, menar Andy Jassy, AWS vd.

"Vi rekommenderar att man inte använder resultat som har under 99 procents säkerhet och då bara som ett led i ett mänskligt beslutsfattande. Och om kunder bryter mot tjänstens avtal så kommer vi förbjuda dem från att använda den", sade Andy Jassy och påpekade samtidigt att det krävs tydligare lagstiftning runt teknologin.

"Vi kommer leva upp till avtal med federala myndigheter, men de kommer behöva använda teknologin ansvarsfullt", sade Andy Jassy, AWS vd, vid tech-eventet Code Conference på måndagen.

Frågan var ställd rörande om Amazon kommer förse amerikanska tullmyndigheter med mjukvaran och om det inte finns risk för att ansiktsigenkännings-AI:n diskriminerar, då den särskilt är tränad på vita män.

"Vi kommer tjäna alla myndigheter som följer lagen", sade Andy Jassy.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera