Hoppa till innehållet

Amazon-experter: Bezos har inte lämnat skeppet

Molntjänstjättarna borde vara nervösa när Amazons grundare och vd Jeff Bezos lämnar över stafettpinnen till Andy Jassy, nuvarande vd för bolagets lukrativa molnenhet Amazon Web Services. Men för Amazon är det ”business as usual”, menar en Amazon-veteran. 

Amazons grundare Jeff Bezos.
Amazons grundare Jeff Bezos.Foto: David Paul Morris

Jeff Bezos, som har varit vd för Amazon sedan han grundade bolaget för drygt 25 år sedan, meddelande vid tisdagens rapport att han lämnar vd-posten för att bli operativ styrelseordförande.

Stolen tas över av Andy Jassy, som varit anställd på Amazon sedan 1997.  Förändringen är tänkt att äga rum under det tredje kvartalet.

Amazon Web Services, AWS, har med tiden blivit en riktig kassako för bolaget, som drivs självständigt från marknadsplatsen. Molnenheten omsatte 45 miljarder dollar under 2020, vilket stod för blygsamma 12 procent av Amazons totala omsättning på 381 miljarder dollar. Rörelseresultatet för molntjänsterna landade dock på 13,5 miljarder dollar vilket är nästan 60 procent av det totala rörelseresultatet. 

Analytikern Sucharita Kodali säger till nyhetsbyrån Bloomberg att skiftet troligen är dåliga nyheter för konkurrenterna. 

”Andy Jassy har i nära två decennier fokuserat på AWS-sidan. Vd:ar fokuserar alltid på sina hjärteprojekt, så om jag vore Oracle eller Microsoft så skulle jag vara ganska nervös”, kommenterar hon.

Svenska Anna Nordlander är Amazonexpert med nio års erfarenhet av försäljning på Amazon. I dag jobbar hon som föreläsare och fristående rådgivare till handlare som är nyfikna eller vill utvecklas på Amazons marknadsplats.

”Vissa undrar kanske om det kommer bli mer fokus på AWS nu, men jag tror inte man ska läsa in för mycket i vd-bytet. Andy Jassy är en mycket rutinerad person. Jeff Bezos försvinner ju inte, utan vi kommer fortfarande se ett väldigt starkt inflytande av Bezos mentalitet”, kommenterar hon.

En stor del av den mentaliteten handlar om att ta över nya marknader. Vad som startade som en bokhandel, blev en alltiallohandel, vidare till webbtjänster. Ovanpå det tillkom fysiska butiker i och med köpet av livsmedelsjätten Whole Foods. 

”Jag har väldigt svårt att tro att den djärvheten kommer försvinna”, säger före detta Amazontoppen Charlie Kindel till den amerikanska nyhetssajten Axios. 

Utöver vd-bytet levererade Amazon en urstark rapport för det fjärde kvartalet. Bolagets resultat landade på 14,09 dollar per aktie. Det är klart bättre än de 7,13 dollar per aktie som analytikerkåren hade väntat sig inför rapporten enligt S&P Global Market Intelligences snittprognos.

Omsättningen under kvartalet uppgick till 126 miljarder dollar, att jämföra med prognosen på 120 miljarder dollar. Försäljningstillväxten jämfört med motsvarande kvartal året innan uppgick till 44 procent och Amazons försäljning översteg därmed 100 miljarder dollar under ett enskilt kvartal för första gången hittills.

Under det första kvartalet i år förväntar sig bolaget en omsättning i intervallet 100–106 miljarder dollar. Här låg förväntningarna på 95,5 miljarder dollar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera