Annons

Amazon fnyser åt kyliga svenskarna – ”vi har gott självförtroende”

Amazons vd och grundare Jeff Bezos tillsammans med svenska flaggan som vajar framför Strandvägen i Stockholm.
Amazons vd och grundare Jeff Bezos tillsammans med svenska flaggan som vajar framför Strandvägen i Stockholm. Foto: TT.
Intresset hos svenska e-handlare att ansluta sig till Amazon verkar hittills vara ljummet. Men själva menar Amazon att de har ett ”gott självförtroende” och kommer lyckas med sin lansering.  ”Alla länder är olika och det kan alltid uppstå oförutsedda utmaningar”, uppger Amazon för Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den amerikanska jätten Amazon har bekräftat att de arbetar med att lansera en svensk e-handelsplattform. Di Digital har varit i kontakt med en officiell talesperson för Amazon, som nu berättar mer om företagets planer. I linje med viss amerikansk företagskultur vill denne dock inte citeras vid namn.

”Alla våra lanseringar är ett långsiktigt åtagande. Amazon finns bara i sju andra länder i Europa, vilket är ett bevis på att vi ser stor potential i Sverige.”

Amazon vill ännu inte gå ut med information om när i tiden etableringen kommer att ske. Just nu håller företaget på att bygga upp butiken, till exempel genom att översätta allt innehåll på ”Amazon.se” till svenska, etablera en svensktalande kundsupport och prissätta alla produkter i kronor.

Talespersonen bekräftar att Amazon i första hand gick ut med information om lanseringen för att enklare kunna locka till sig lokala återförsäljare i Sverige till plattformen. 

”Merparten av våra produkter är universella, men vi måste också ha lokalt relevanta återförsäljare som kan tillgodose specifika behov. Alla länder är olika och det kan alltid uppstå oförutsedda utmaningar.”

Intresset verkar dock hittills ha varit ljummet. När Di:s systertidning Market nyligen frågade 120 företag inom sällanköpshandeln om de anslutit sig till Amazon svarade bara 6 procent ja. Hela 64 procent svarade att de förmodligen kommer tacka nej definitivt, med hänvisning till dåliga villkor och höga kostnader.

Bolaget vill inte svara på hur diskussionerna med svenska e-handlare går, men konstaterar att de har ett ”gott självförtroende”. Amazons senaste etablering i Europa skedde i Nederländerna i mars i år och då fanns ungefär 100 miljoner produkter med i sortimentet från start.

Länk till grafik

Men Amazon är heller inga nybörjare i Sverige. Di Digital har med hjälp av experter tidigare uppskattat att företaget redan säljer varor till ett värde över 1 miljard kronor i landet, men då från sina utländska butiker.

Marknadsföring direkt mot konsumenter kommer först i ett senare skede. Men Amazon menar att det inte kommer att ställa till med någon klang och jubelföreställning vid lanseringen, just eftersom Sverige är en långsiktig satsning för företaget.

”Vi måste balansera förväntningarna. Utbudet och priserna ska vara tillräckligt lockande för konsumenterna redan dag ett, men det kommer av förklarliga skäl heller inte att nå upp till samma nivå som i Storbritannien eller USA från start.”

Amazon vill ännu inte berätta exakt hur logistiken kommer att gå till eller hur snabba leveranser svenska konsumenter kan förvänta sig. Men statliga Postnord har tidigare bekräftat att de kommer bli en viktig leveranspartner till Amazon i Sverige.

I USA kan kunderna ofta få hem produkten till dörren samma dag, eller inom ett par timmar i storstäderna, om de betalar för ett så kallat Prime-medlemskap. Enligt uppgifter till Di Digital överväger Amazon möjligheten att lansera det i Sverige från start, men det vill bolaget inte kommentera.

Det har spekulerats i att ”Amazon.se” kommer att byggas ovanpå bolagets tyska plattform – och att merparten av leveranserna därför kommer att ske därifrån.

Amazon bekräftar att det är troligt att många återförsäljare kommer att se sina produkter skeppas från närliggande länder till Sverige, men påminner även om att bolaget nu har etablerat ett mindre, lokalt lager i Eskilstuna.

”Vi håller på att lägga ett pussel med många delar. Vi har 47 egna logistikcenter i Europa, som alla är sammankopplade med varandra, och för just nu diskussioner med olika tredjeparter om logistik och distribution”, säger Amazons talesperson.

Läs mer: Experten inför intåget: ”Amazon vill inte döda andra företag, det blir en sidoeffekt” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer