Annons

Amazon fortsätter svensk anställningsoffensiv

Amazons grundare, storägare och vd Jeff Bezos.
Amazons grundare, storägare och vd Jeff Bezos. Foto: AP.
Amazon har redan sökt svenskspråkiga översättare. Nu letar e-handelsjätten även efter svenskar till tyngre roller, kan Di Digital avslöja. ”Den nordiska verksamheten kommer att byggas ovanpå den tyska plattformen”, säger experten Markus Varsikko.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spekulationerna kring när e-handelsjätten Amazon ska öppna en egen nätbutik i Sverige fortsätter. trots att bolaget köpte domännamnet Amazon.se redan i april 2017 har man ännu inte slagit upp portarna i något nordiskt land.

Den som i dag går in på Amazon.se dirigeras i stället över till Amazons tyska sajt. Svenskar kan handla därifrån och få varorna inom några dagar eller en vecka.

Men hela e-handelssektorn väntar spänt på en bredare lansering av en svenskspråkig sajt, med ännu snabbare leveranser och även lokala varumärken och produkter.

Det skulle helt och hållet förändra spelplanen på marknaden för näthandel och hota många börsnoterade företag.

Nu vill Amazon anställa personer till flera tunga positioner på den nordiska marknaden, kan Di Digital avslöja. Det framgår av jobbannonser som publicerades den 17 januari i år.

Bolaget söker flera svenskspråkiga personer som ska arbeta med regelefterlevnad vid Amazons utvecklingskontor i Polen. I arbetsuppgifterna ingår till exempel att granska om produkter på plattformen följer gällande lagstiftning och andra regelverk.

Men inte minst handlar det om en svenskspråkig bolagsjurist med minst 10 års erfarenhet, som ska vara baserad vid det europeiska huvudkontoret i Luxemburg. 

”På grund av fortsatt tillväxt för Amazon och dess snabba expansion i nya geografiska områden, letar vi efter en erfaren jurist som kan förbättra servicen till våra svenskspråkiga kunder”, skriver Amazon i annonsen.

Markus Varsikko är mångårig e-handelsexpert och driver konsultbolaget Dash Retail, som hjälper handlare i Norden att börja sälja sina produkter på Amazons olika plattformar.

”Enligt annonsen förväntas bolagsjuristen resa mycket och rollen kan på medellång sikt bli omflyttad från Luxemburg. Det tycker jag är spännande. Det låter som att planen är att personen sedan ska vara baserad i Sverige”, säger han.

Läs mer: Nordea sticker ut hakan: Amazon i Sverige om två år 

Det är inte första gången som Amazon officiellt rekryterar personer med kunskaper om det svenska språket eller den lokala marknaden. Under 2019 har man i omgångar letat efter svenska översättare. Storbanken Nordea har i en tidigare analys konstaterat att dessa roller brukar tillsättas 1-2 år innan en lansering.

”Jag skulle nästan våga säga att de här rekryteringarna är en bekräftelse på att Amazons lansering i både Sverige och hela Norden rycker allt närmare. Sedan vågar jag inte gissa exakt när, eftersom Amazon har ändrat sina planer med kort varsel förut”, säger Markus Varsikko.

I de svenska jobbannonserna för regelefterlevnad står det att personerna ska arbeta mot e-handelsjättens tyskspråkiga sajt, Amazon.de. Det är även till denna plattform som de svenskspråkiga översättarna tidigare har rekryterats.

Markus Varsikko menar att det är föga överraskande, eftersom bolaget brukar använda den vid sin expansion till närliggande länder. När Amazon just nu lanserar i Nederländerna drar de nytta av den tyskspråkiga plattformens infrastruktur och stora produktutbud.

”Den nordiska verksamheten kommer att byggas på samma sätt, ovanpå den tyska plattformen. Det innebär att alla existerande återförsäljare kan fylla i att de även vill lista produkten i Sverige, så hanterar Amazon leveransen”, säger Markus Varsikko.

Läs mer: Vinstkross från Amazon – aktien rusade 

Den stora frågan är dock varifrån Amazon skulle sköta sina leveranser. Det är troligt att bolaget inte vill lansera fullt ut i Sverige och Norden utan att ha säkrat upp möjligheten till snabba transporter.

”Det är fortfarande osäkert. På sikt kommer de bevisligen ha lager i Sverige. Men i början kan det komma att ske från Tyskland, om de kommer fram till att tvådagarsleveranser är acceptabelt”, säger han.

Markus Varsikko och hans företag Dash Retail upplever att intresset från svenska e-handlare om att förbereda sig inför Amazons intåg har ökat kraftigt under de senaste månaderna, efter att det var ”överraskande lågt under 2019”.

”Många bolag som länge legat lågt vad gäller Amazons intåg har nu kommit tillbaka till oss och frågat om råd. Det är nästan så att våra resurser håller på att ta slut”, säger Markus Varsikko.

Di Digital har sökt Amazon för en kommentar.

Läs mer: Experterna: Amazon har redan sprängt miljardvallen i Sverige 

E-handelsexperten Markus Varsikko som driver Dash Retail.
E-handelsexperten Markus Varsikko som driver Dash Retail. Foto: Press.

I november var Brad Stone, författaren bakom ”Världens största butik - Biografin om Jeff Bezos och Amazon” med i Digitalpodden. Lyssna här:

Länk till acast

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer