Hoppa till innehållet

Amazon har öppnat i Sverige – prestigetjänsterna saknas

Amazon har slagit upp portarna till sin svenska sajt, utan direkt pompa och ståt. Men priserna framstår inte lokalanpassade – och medlemsprogrammet ”Prime”, ”Amazon Music” och ”Echo” saknas.

Amazon.se har öppnat, men det saknas en del kända tjänster från den amerikanska jätten.
Amazon.se har öppnat, men det saknas en del kända tjänster från den amerikanska jätten.

Globen, Stadshuset och Turning torso är några av byggnaderna i den grafik som hälsar svenska kunder välkommen till Amazon.se.

Detta på dagen en vecka efter att Di Digital rapporterat att det kunde vara så lite som en till två veckor kvar till öppning av den amerikanska e-handelsjättens svenska filial.

Direkt vid öppning framstod mycket på Amazon.se fortfarande direkt översatt från andra valutor. Som ”Dagens highlight” presenterades till exempel ett schampo för mellan 18,68 kronor och 23,18 kronor. Bara några timmar efter öppning hade Amazon korrigerat priserna till jämna kronor.

Vi kommer att arbeta hårt för att vinna svenska konsumenters förtroende

Fri frakt får svenska kunder när de handlar för mer än 229 kronor, men de kommer inte att kunna köpa medlemskapet Prime, USA:s största medlemstjänst, som bland annat garanterar fri frakt på det mesta som säljs i den amerikanska butiken.

Till skillnad från den brittiska och tyska förlagan marknadsförs heller inte Amazon Music eller röst-assistenen och hemhögtalaren Amazon Echo.

”Vi kommer att arbeta hårt för att vinna svenska konsumenters förtroende genom att bygga vidare på produktutbudet, hålla låga priser och erbjuda en bekväm shoppingupplevelse de kan lita på”, säger Alex Ootes, chef för europeisk expansion på Amazon, i ett pressmeddelande.

Han poängterar att svenska kunder nu får tillgång till 150 miljoner produkter, varav ”tiotusentals” från svenska handlare.

En av diskussionerna inför lanseringen har varit vilka svenska företag som ska ansluta sig till Amazon

Enligt e-handelsjätten handlar det bland annat om Electrolux, Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, BRIO, Bonnierförlagen och Ifö.

”Små och mellanstora företag som säljer i Amazons butiker skapade enligt uppskattningar 1,6 miljoner jobb världen över och vår förhoppning är vi får se svenska företag frodas på samma sätt”, säger Alex Ootes vidare.

Läs mer: Svenske 18-åringen tar in 25 miljoner från EQT och Northzone – för att utmana Amazon

Det var i början av augusti i år som Amazon, efter åratal av spekulationer, bekräftade att företaget har ”påbörjat” lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. Men i övrigt har informationen varit knapphändig. Fram till i dag har den som surfat in på amazon.se styrts om till den tyska sajten.

 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera