Hoppa till innehållet

Amazon-konkurrent ansöker om börsnotering

E-handelsplattformen Wish har med bas i USA gjort sig kända för att sälja billiga produkter från Kina till hela världen. Nu ansöker bolaget, som i fjol värderades till runt 100 miljarder kronor, om en börsnotering.

Wish har grundats av Peter Szulczewski, som även är vd på företaget.
Wish har grundats av Peter Szulczewski, som även är vd på företaget.Foto: Press och TT.

Det amerikanska teknikbolaget Wish, som tillhandahåller världens största mobilapp för e-handel, ansöker om en börsnotering. Det rapporterar bland andra Reuters och CNBC.

Shoppingappen grundades 2010 i USA av Peter Szulczewski och Danny Zhang, men skickar en stor del av sina varor från Kina. Marknadsplatsen kopplar ihop köpare med säljare och har gjort sig känd för att saluföra väldigt billiga produkter.

Wish konkurrerar mot Amazon och Walmart men differentierar sig alltså genom att erbjuda ett sortiment med kraftigt rabatterade priser. 

Under hösten 2019 tog Wish senast in kapital på den privata marknaden, till en värdering om 11,2 miljarder dollar eller knappt 100 miljarder kronor. 

En av de största investerarna är riskkapitalbolaget General Atlantic, som bland annat äger Hemnet i Sverige. Andra storägare är Peter Thiels riskkapitalfond Founders Fund, GGV Capital och DST Global.

Appen har blivit särskilt populär i Sverige, som Wish pekat ut som en av de viktigaste marknaderna i Europa vid sidan om större länder som Frankrike, Tyskland och Storbritannien

I början av 2018 tvingades Postnord införa en avgift på paket från länder utanför EU, eftersom arbetsbördan blivit för stor med 150 000 dagliga bud till Sverige. Wish stod för en stor av försändelserna. Efter några månader kom parterna överens om att Wish ska hantera momsen och avgiften direkt vid köptillfället och avgiften slopades.

Shoppingappen, som har sitt huvudkontor i San Francisco, säger sig ha över 1 miljon anslutna återförsäljare och ungefär 70 miljoner aktiva konsumenter.

Läs mer: E-handelsappen paketbombade Postnord – värderas till 108 miljarder 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera