Hoppa till innehållet

Amazon lägger miljarder på poddar – för att utmana Spotify

Spotify vill bli den största spelaren inom poddar på världsmarknaden. Men nu får det svenska bolaget konkurrens av teknikjätten Amazon.

Spotifys vd Daniel Ek och Amazons vd Jeff Bezos.
Spotifys vd Daniel Ek och Amazons vd Jeff Bezos.Foto: TT.

Den svenska streamingjätten Spotify har under det senaste året lagt stor kraft på att växa inom poddar. Bolaget har gjort flera stora miljardförvärv av produktionsbolag och exklusiva program, nu lyssnar 19 procent av alla användare på poddar via plattformen.

Utvecklingen har inte passerat konkurrenten Amazon obemärkt förbi. Nu ska teknikjätten bredda sin ljudbokstjänst Audible till poddområdet, rapporterar Bloomberg. Bolaget sägs erbjuda liknande miljardsummor som Spotify för att knyta poddare till tjänsten.

Hittills har Audible lyckats köpa in program från dokumentärproducenten John Battsek, samt lockat till sig komikerna Kevin Hart och Tiffany Haddish till plattformen. Sedan länge har ljudbokstjänsten finansierat egna produktioner, men nu breddar man sig från författare till kändisar.

Spotify har numera ett fåtal exklusiva poddar, vilka kräver att man har ett Spotify-konto för att lyssna på. Amazon funderar nu på att sälja engångsbiljetter till vissa poddprogram på Audible, vilket skulle innebära att kunden inte behöver vara månadsprenumerant.

Även Amazon Music, en separat musiktjänst inom Jeff Bezos jättekoncern, har accelererat sina investeringar inom poddområdet. Tanken är att lägga till poddar i utbudet även på den plattformen, rapporterar Bloomberg, men Amazon vill inte kommentera uppgifterna.

Amazon Music är den fjärde största aktören på världsmarknaden för strömmad musik, efter Spotify, Apple Music och Youtube Music. 

Läs mer: Spotify betalar miljard för att värva känd komikers podd 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera