Hoppa till innehållet

Amazon letar efter toppchef i Sverige – lansering närmar sig

E-handelsjätten Amazon söker nu en högt uppsatt chef för sin marknadsplats i Sverige. Rekryteringen av svenskspråkig personal fortsätter också på flera andra fronter. Enligt Di Digitals källor väntas en lansering bekräftas inom de närmsta månaderna.

Foto: Fredrik Sandberg/TT, SUNDRY PHOTOGRAPHY
Amazons grundare och vd Jeff Bezos blickar mot Sverige.
Amazons grundare och vd Jeff Bezos blickar mot Sverige.Foto: TT.

Tecknen blir allt tydligare. Amazon närmar sig en lansering av sin e-handelsplattform i Sverige. 

Enligt Di Digitals källor sker det planerade inträdet under hösten 2020. Mest troligt är att det inträffar redan under det tredje kvartalet i år, i september eller oktober, i god tid före den stora shoppingdagen ”Black Friday”.

Själva har Amazon konsekvent svarat att de ”inte kommenterar spekulationer och rykten”.

Nu framkommer det dock att Amazon söker en svensktalande ”marknadsplatschef” för Norden, enligt en färsk platsannons.

I jobbannonsen uppger Amazon att personen först ska ansvara för Sverige och hjälpa till att etablera ”tusentals nya säljare” på plattformen. E-handelsjätten säljer både produkter i egen regi och från tredjepartsleverantörer.

Efter etableringen i Sverige kan arbetet fortsätta med en expansion till resten av Norden – det vill säga Danmark, Finland och Norge – enligt annonsen.

Det framgår inte när Amazon senast ska tillsätta tjänsten, men den är baserad vid koncernens europeiska huvudkontor i Luxemburg. 

Personen kommer att arbeta nära Benedikt Berlemann, som är Amazons högsta chef för marknadsexpansion inom EU.

Di Digital har tidigare rapporterat att Amazon under våren sökt svenskspråkiga personer som ska arbeta med regelefterlevnad kring produkter på plattformen, samt en svenskspråkig bolagsjurist med minst 10 års erfarenhet.

Amazon har för stunden en hel rad andra öppna platsannonser med koppling till Sverige, enligt Di Digitals genomgång. Det handlar till exempel om senior marknadsföringspersonal som ska öka bolagets ”avtryck hos svensktalande kunder”, översättare för innehåll och produkter med kunskaper i svenska, och en ansvarig i Stockholm för bolagets kontakter med leveransföretag.

Det är däremot ännu inte känt om e-handelsjätten tänker använda sig av ett lokalt lager i Sverige från start, eller inledningsvis hantera leveranserna från Tyskland. 

Amazon har redan viss verksamhet i Sverige genom drift av datacenter, som en del av affärsområdet Amazon Web Services inom molntjänster. De har nyligen tecknat ett avtal om att hyra nya lokaler i centrala Stockholm på 6 000 kvadratmeter, fem gånger större än tidigare. Koncernen har vidhållit att verksamheterna är helt åtskilda – men de nya lokalerna skulle potentiellt kunna bli hem för personal som även arbetar med e-handeln.

Amazon rapporterade på torsdagen siffror från sitt andra kvartal. Bolaget har dragit nytta av en ökad e-handel under coronapandemin och vinsten kom in på 5,2 miljarder dollar, motsvarande 45 miljarder kronor, vilket i princip är en fördubbling jämfört med motsvarande kvartal förra året.

Läs mer: Experten inför intåget: ”Amazon vill inte döda andra företag, det blir en sidoeffekt”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera