Tecknen blir allt tydligare. Amazon närmar sig en lansering av sin e-handelsplattform i Sverige.
Enligt Di Digitals källor sker det planerade inträdet under hösten 2020. Mest troligt är att det inträffar redan under det tredje kvartalet i år, i september eller oktober, i god tid före den stora shoppingdagen ”Black Friday”.
Själva har Amazon konsekvent svarat att de ”inte kommenterar spekulationer och rykten”.
Nu framkommer det dock att Amazon söker en svensktalande ”marknadsplatschef” för Norden, enligt en färsk platsannons.
I jobbannonsen uppger Amazon att personen först ska ansvara för Sverige och hjälpa till att etablera ”tusentals nya säljare” på plattformen. E-handelsjätten säljer både produkter i egen regi och från tredjepartsleverantörer.
Efter etableringen i Sverige kan arbetet fortsätta med en expansion till resten av Norden – det vill säga Danmark, Finland och Norge – enligt annonsen.
Det framgår inte när Amazon senast ska tillsätta tjänsten, men den är baserad vid koncernens europeiska huvudkontor i Luxemburg.
Personen kommer att arbeta nära Benedikt Berlemann, som är Amazons högsta chef för marknadsexpansion inom EU.
Di Digital har tidigare rapporterat att Amazon under våren sökt svenskspråkiga personer som ska arbeta med regelefterlevnad kring produkter på plattformen, samt en svenskspråkig bolagsjurist med minst 10 års erfarenhet.
Amazon har för stunden en hel rad andra öppna platsannonser med koppling till Sverige, enligt Di Digitals genomgång. Det handlar till exempel om senior marknadsföringspersonal som ska öka bolagets ”avtryck hos svensktalande kunder”, översättare för innehåll och produkter med kunskaper i svenska, och en ansvarig i Stockholm för bolagets kontakter med leveransföretag.
Det är däremot ännu inte känt om e-handelsjätten tänker använda sig av ett lokalt lager i Sverige från start, eller inledningsvis hantera leveranserna från Tyskland.
Amazon har redan viss verksamhet i Sverige genom drift av datacenter, som en del av affärsområdet Amazon Web Services inom molntjänster. De har nyligen tecknat ett avtal om att hyra nya lokaler i centrala Stockholm på 6 000 kvadratmeter, fem gånger större än tidigare. Koncernen har vidhållit att verksamheterna är helt åtskilda – men de nya lokalerna skulle potentiellt kunna bli hem för personal som även arbetar med e-handeln.
Amazon rapporterade på torsdagen siffror från sitt andra kvartal. Bolaget har dragit nytta av en ökad e-handel under coronapandemin och vinsten kom in på 5,2 miljarder dollar, motsvarande 45 miljarder kronor, vilket i princip är en fördubbling jämfört med motsvarande kvartal förra året.
Läs mer: Experten inför intåget: ”Amazon vill inte döda andra företag, det blir en sidoeffekt”