Hoppa till innehållet

Amazon Music växer snabbare än Spotify

Amazons tjänst för musikstreaming springer om Spotify, Google och Apples motsvarigheter i antalet nytecknade abonnenter. Det gör musikbranschen till nästa industri som på allvar utmanas av e-handelsjätten.

Spotifys vd Daniel Ek och Amazons grundare Jeff Bezos.
Spotifys vd Daniel Ek och Amazons grundare Jeff Bezos.Foto: TT.

Antalet personer som väljer att prenumerera på Amazon Music har ökat med omkring 70 procent det senaste året.

I april hade Amazon mer än 32 miljoner prenumeranter. Siffran inkluderar de bägge tjänsterna Unlimited och Prime Music, skriver Financial Times. 

Svenska Spotify, som för övrigt är ledande inom segmentet musikstreaming, har i dagsläget omkring 100 miljoner prenumeranter. Men bolaget växer bara med 25 procent om året i antalet nya betalande kunder, rapporterar Financial Times.

"Amazon är 'den otippade segraren' inom musikstreaming-segmentet", säger analytikern Mark Mulligan på Midia Research.

Han tillägger att Amazon inte har fått lika stor uppmärksamhet som Apple och Spotify, men att bolaget presterat mycket väl bakom kulisserna. 

En anledning till den ökade tillväxten är exponeringen mot äldre människor, något de andra aktörerna brister i. Amazons musiktjänst kostar 8 dollar, vilket kan jämföras mot att Spotify tar 10 dollar per månad. 

Omkring 14 procent av Amazon Musics prenumeranter är 55 år gamla eller äldre. Av Spotifys prenumeranter är samma siffra 5 procent. 

"Vi slåss inte om samma kunder som våra konkurrenter. Man måste exponera sig mot fler åldersgrupper än bara 15 till 22-åringar", säger Steve Boom, chef för Amazon Music till Financial Times. 

(Direkt/Di Digital)

Läs mer: Spotifys nya giv: Lanserar app för tillväxtmarknader 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera