Annons

Amazon Music växer snabbare än Spotify

Spotifys vd Daniel Ek och Amazons grundare Jeff Bezos.
Spotifys vd Daniel Ek och Amazons grundare Jeff Bezos. Foto: TT.
Amazons tjänst för musikstreaming springer om Spotify, Google och Apples motsvarigheter i antalet nytecknade abonnenter. Det gör musikbranschen till nästa industri som på allvar utmanas av e-handelsjätten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Antalet personer som väljer att prenumerera på Amazon Music har ökat med omkring 70 procent det senaste året.

I april hade Amazon mer än 32 miljoner prenumeranter. Siffran inkluderar de bägge tjänsterna Unlimited och Prime Music, skriver Financial Times. 

Svenska Spotify, som för övrigt är ledande inom segmentet musikstreaming, har i dagsläget omkring 100 miljoner prenumeranter. Men bolaget växer bara med 25 procent om året i antalet nya betalande kunder, rapporterar Financial Times.

"Amazon är 'den otippade segraren' inom musikstreaming-segmentet", säger analytikern Mark Mulligan på Midia Research.

Han tillägger att Amazon inte har fått lika stor uppmärksamhet som Apple och Spotify, men att bolaget presterat mycket väl bakom kulisserna. 

En anledning till den ökade tillväxten är exponeringen mot äldre människor, något de andra aktörerna brister i. Amazons musiktjänst kostar 8 dollar, vilket kan jämföras mot att Spotify tar 10 dollar per månad. 

Omkring 14 procent av Amazon Musics prenumeranter är 55 år gamla eller äldre. Av Spotifys prenumeranter är samma siffra 5 procent. 

"Vi slåss inte om samma kunder som våra konkurrenter. Man måste exponera sig mot fler åldersgrupper än bara 15 till 22-åringar", säger Steve Boom, chef för Amazon Music till Financial Times. 

(Direkt/Di Digital)

Läs mer: Spotifys nya giv: Lanserar app för tillväxtmarknader 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies