Annons

Experten inför intåget: ”Amazon vill inte döda andra företag, det blir en sidoeffekt”

Markus Varsikko driver konsultfirman Dash Retail.
Markus Varsikko driver konsultfirman Dash Retail. Foto: Press och TT.
Amazon närmar sig en lansering i Sverige och förändrar spelplanen inom handeln. Experten Markus Varsikko delar i en lång intervju med Di Digital med sig av sina bästa tips om hur svenska e-handlare kan lyckas på jätteplattformen. ”Amazon vill inte döda andra företag, men det blir en sidoeffekt”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Artikeln publicerades den 14 juni 2020, före Amazons intåg i Sverige bekräftades. 

Mycket tyder på att e-handelsgiganten Amazon är nära en fullskalig etablering i Sverige. Di Digital erfar att en lansering av en svenskspråkig sajt kommer att ske under det tredje kvartalet i år, i september eller oktober, men Amazon själva svarar att de ”inte kommenterar spekulationer och rykten”.

Markus Varsikko är mångårig e-handelsexpert och driver konsultbolaget Dash Retail, som hjälper handlare i Norden att börja sälja sina produkter på Amazon. 

”Det är farligt när Amazon spelas ned. Vi borde verkligen inte underskatta vad de är kapabla till. Ett par år efter lanseringen tror jag att Amazon kommer kontrollera nästan 50 procent av den svenska e-handeln”, säger han till Di Digital.

Han tror därmed på en betydligt större påverkan än jämförelsesajten Pricerunners vd Nicklas Storåkers, som bedömer att Amazon tar en marknadsandel på 1–10 procent de första tre åren.

Läs mer: Storåkers: Amazon öppnar i Sverige i år – så stora blir de 

Varför tror du att Amazon kommer att bli så starka på kort tid?

”Det finns ett enkelt svar på den frågan. Det kommer att bli en sensation för konsumenterna att kunna hitta allting på en och samma plattform”, säger han.

Nu avslöjar Markus Varsikko sina bästa tips och tricks för att som företagare lyckas på jätteplattformen, som kan vara något av en djungel för nybörjare. Det viktigaste är att produkten är speciell eller att företaget har ett mycket starkt lokalt varumärke. 

”Det kommer att uppstå en helt annan konkurrens för svenska handlare. Om du tidigare kanske hade fem märken att välja mellan inom kategorin i Sverige, kommer det finnas 50.000 på Amazon. Om jag var marknadschef på ett svenskt företag nu skulle jag be om att få alla pengar i världen för att bygga ett meningsfullt varumärke”, säger han.

Därutöver måste produkten alltid finnas i lager, vara ordentligt presenterad och ha bra kundomdömen. 

”Men företag på Amazon måste alltid lägga pengar på betald marknadsföring, även när produkterna säljer bra. Dagen du slutar annonsera kommer minst fem av dina konkurrenter lägga beslag på sökorden och hamna högre upp. Det är unikt för Amazon, på Google finns ett annat skydd”, säger Markus Varsikko.

Amazon har ett system där handlare har olika roller. Markus Varsikko tror att ”Fulfillment by Amazon”, eller FBA, kommer att bli den mest populära modellen för säljare i Norden. Då tar Amazon ansvar för det omfattande arbetet kring lagerhållning och leverans.

”Den stora fördelen är att du fortsatt har kontroll över prissättningen och produktkatalogen, samt att det är tillgängligt för snabbleveranser via Prime. Det negativa är att det är relativt dyrt, om du säljer en produkt för 10 euro kan mer än hälften försvinna till Amazon”, säger Markus Varsikko. 

Redan före Amazons intåg plågas e-handeln av låga rörelsemarginaler. De är runt 1–2 procent i genomsnitt, om man även räknar med förlustdrivande bolag, enligt olika analyser av den svenska marknaden. 

Markus Varsikko varnar för att många orutinerade företagare kommer att få det ännu svårare att få affären att gå ihop på Amazon. För att undvika att dela med sig av för stora andelar kan modellen ”Fulfillment by merchant” vara rätt, men det kräver att organisationen klarar av att hantera lagerhållning och leverans på egen hand. 

”Ju mer eget ansvar du tar för att sälja sina produkter, desto större kontroll har du över dina siffror. Men det är ändå ett spel med låga marginaler. Om du är för optimistisk kan du faktiskt hamna i en sits där Amazon blir en förlustaffär”, säger han.

Nackdelen med ”Fulfillment by merchant” är produkterna inte görs tillgängliga för snabbleveranser genom Amazon Prime. I USA innebär ett sådant medlemskap att kunden ofta kan få hem sin vara så tidigt som samma dag beställningen lagts.

Markus Varsikko tror visserligen inte att Amazon rullar ut Prime i Sverige omedelbart. Det skulle kräva åtminstone ett stort lokalt lager, vilket han håller som otroligt att Amazon kommer ha från start.

I stället lär Amazons svenska sajt att bygga på bolagets tyskspråkiga plattform, säger experten, med en utbyggd infrastruktur och ett stort produktutbud. Den strategin valde e-handelsjätten när de nyligen lanserade i Nederländerna.

Sverige är ett avlångt och glesbefolkat land. Kommer Amazon verkligen att kunna bygga ett mycket bättre leveranssystem än sina konkurrenter här?

”Lokala e-handlare kommer att tävla mot världsmästarna i logistik. De har onekligen finansiella muskler och världens största flygflotta. Jag vet att Postnord får en del kritik i Sverige, men Amazon använder alltid flera partners och är inte rädda att byta ut leverantörer som inte presterar”, säger han, och poängterar att de flesta svenskar ändå bor i större städer.

Läs mer: Nordea: ”Amazon i Sverige inom två år – här är aktierna som drabbas” 

De aktörer i Sverige som kommer att få det som allra tuffast efter Amazons intåg är detaljhandlare och marknadsplatser som Clas Ohlson respektive Cdon, menar Markus Varsikko. 

”De kommer att kämpa med att kunna matcha Amazons priser och snabba leveranser. Det här är produktkategorier som saknar passion, ingen vaknar mitt i natten och tänker att jag måste köpa en specifik glödlampa från Clas Ohlson”, säger han.

Men samtliga företag inom produktkategorier som böcker, hemelektronik, leksaker och sportprodukter – där Amazon är särskilt starka globalt – kommer behöva ompröva sin verksamhet.

”På Amazon kommer tröskeln att testa ett nytt varumärke att bli lägre. Därför måste du bygga upp en relation med dina kunder som inte enbart bygger på låga priser. Det kan till exempel vara att skapa mervärde för konsumenterna genom att ge råd och tips om hur du lär dig att sticka, och inte bara sälja själva garnet”, säger Markus Varsikko.

Vilka företag kommer då lyckas på Amazon?

”Om du är en e-handlare som verkligen kan din publik och dina produkter behöver du inte vara orolig, allt handlar om att skapa bästa möjliga service för kunderna. Priset är inte det enda som du kan konkurrera med, många varumärken på Amazon är helt irrelevanta för kunden. För de som lyckas kommer Amazon bara bli ännu en försäljningskanal, och en lukrativ sådan.”

Kommer det ske ytterligare prispress i den svenska e-handeln efter Amazons intåg?

”Ja, förmodligen. Amazon är inte alltid billigast, men om de vill så kommer de med hjälp av data att matcha de lägsta priserna ute på marknaden inom vissa kategorier. Då skulle prisjämförelsetjänster bli ganska irrelevanta”, säger han.

Men sammantaget låter det ändå som en ganska dyster framtid för svensk e-handel?

”Det enda som räknas för Amazon är kundservice. Om den förbättras för konsumenterna tycker jag inte det är negativt. Amazon vill inte döda andra företag, men det blir en sidoeffekt. En hel del lik kommer förstås att skapas, och det är tragiskt, men företag har ofta en början och ett slut i en marknadsekonomi”, säger Markus Varsikko.

Läs mer: Amazon fortsätter svensk anställningsoffensiv 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer