Hoppa till innehållet

Amazon öppnar tre datacenter i Sverige

IT-jätten Amazon Web Services öppnar tre datacenter i Sverige. Redan nästa år ska allt vara klart, avslöjar bolagets vd Andy Jassy som samtidigt hyllar Stockholms startupsektor.

Stockholm blir en ny AWS-region när Amazon öppnar tre datacenter runt staden nästa år.
Stockholm blir en ny AWS-region när Amazon öppnar tre datacenter runt staden nästa år.

Västerås, Eskilstuna och Katrineholm. Redan nästa år kommer var och en av städerna att ha ett nytt datacenter från Amazon Web Services – en del av det amerikanska IT-bolaget Amazon. Anledningen är att Amazon ska göra Stockholm till en av bolagets totalt 16 regioner med minimal nedtid och maximal hastighet för molnkunder.

“Många av de mest framgångsrika startupbolagen i Norden som iZettle, King, Mojang och Supercell likväl som många respekterade storföretag som Ikea, Nokia, Scania och Telenor använder Amazon Web Services för sin verksamhet. Att Stockholm blir en AWS-region gör det möjligt för våra nordiska kunder med krav på snabb tillgänglighet och lokal datalagring att flytta resten av sina applikationer till AWS”, säger Andy Jassy, vd för Amazon Web Services.

Läs mer: Damberg om Amazons Sverigesatsning: “Stort för Sverige”

I en intervju med Di Digital lyfter han fram den snabba tillväxten i Stockholms startupsektor som en av de viktigaste anledningarna till Amazons storsatsning.

“Vi har haft många kunder i Norden under lång tid. Startupsektorn är glödhet med allt från Mojang som använder oss för Minecraft, Supercell med Clash of Clans och bolag som Bambora och Quinyx som byggt hela sin verksamhet på vår plattform”, säger Andy Jassy.

Läs mer: Amazons molnchef: "En marknad som omsätter biljoner"

Till skillnad från de datacenter som till exempel Facebook har byggt i Sverige tidigare är AWS datacenter inte till för det egna bolaget. Det är inte heller en investering som i första hand handlar om billig kyla. Syftet är att nordiska, och framför allt svenska företag, ska kunna koppla upp sig mot en starkare infrastruktur än vad som tidigare varit möjligt för att AWS ska kunna växa sin affär i Sverige.

“Varje gång vi etablerar oss i en ny region är det alltid några kunder som säger till oss att de behöver infrastrukturen nära slutanvändarna för att leva upp till kraven på kort svarstid. Men det finns också lagstiftning som spelar in och ibland är det företag som rent kulturellt tycker att det känns bättre att ha sin data lokalt”, säger Andy Jassy.

Läs mer: Amazons molntjänst går om e-handeln

Genom att bygga tre datacenter runt Stockholm skapar AWS en fristående region med lokal datalagring och extremt snabb svarstid. Exakt hur stor investering det handlar om kan Andy Jassy inte svara på.

Över tid kan det handla om miljarder dollar om Stockholm är en framgångsrik region.

“Vi avslöjar aldrig våra investeringar per region. Men det är en stor investering inte bara i själva infrastrukturen utan också i personal vi anställer. Över tid kan det handla om miljarder dollar om Stockholm är en framgångsrik region, och alla regioner som vi lanserat hittills har varit framgångsrika”, säger Andy Jassy.

Läs mer: Sveriges nya finanscentrum en datahall i Upplands Väsby

Datacentren byggs i Katrineholm, Eskilstuna och Västerås för att de ska ligga tillräckligt nära varandra för att inte påverka svarstider, men tillräckligt långt ifrån varandra för att kunna ha olika reservplaner så att till exempel större strömavbrott inte ska sänka alla tre samtidigt. För städerna där datacentren byggs innebär AWS investering nya arbetstillfällen. För befintliga, och framtida, företag i Stockholmsregionen innebär utbyggnaden av infrastruktur att man får tillgång till den i dag mest kraftfulla molnlösningen som finns på marknaden.

AWS investering i Sverige kommer att stärka vår position i den globala digitaliseringen.

Näringsministern Mikael Damberg välkomnar beskedet om Amazons storsatsning i Sverige.

“AWS investering i Sverige kommer att stärka vår position i den globala digitaliseringen. För oss handlar handel i en modern värld inte bara om varor utan och om tjänster, kunskapsdelning och ett fritt flöde av data”, säger han.

Byggandet av datacentren kommer att påbörjas inom kort så att alla tre är klara och i drift 2018. Investeringen i Sverige är en del i AWS globala strategi där man i konkurrens med till exempel Microsoft, Google och Oracle storsatsar för att bygga ut sin geografiska täckning. Andy Jassy säger också att investeringen som nu sker i Sverige troligtvis bara är starten på något mycket större.

Läs mer: Alibaba: Sverige ”mycket attraktiv marknad” för datacenter

“I dag har vi 16 platser i världen där vi byggt en region med flera datacenter som vi nu gör i Sverige. Men jag tror att i stort sett alla utvecklade länder kommer att ha den här typen av infrastruktur i framtiden. Det handlar om hur snabbt vi kan bygga ut. Om några år kan jag tänka mig att vi bygger liknande lösningar i fler nordiska länder och kanske även flera inom ett och samma land”.

Om du vill nås av nyheterna först:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera