Hoppa till innehållet

Amazon planerar för svensk tv-produktion

Mycket tyder på att Amazon vill ge sig in på den svenska tv-marknaden på allvar. Efter att i fjol lanserat sin e-handel i Sverige letar bolaget nu efter en chef över lokala produktioner i Stockholm.

Joel Kinnaman spelar i Amazon Primes-serien Hanna.
Joel Kinnaman spelar i Amazon Primes-serien Hanna.

Sedan i fjol är Amazon etablerade på den svenska e-handelsmarknaden. Än så länge har bolaget dock inte lanserat medlemstjänsten Prime, med 150 miljoner prenumeranter globalt, som mot en månadsavgift bland annat garanterar fri frakt på det mesta som säljs i den amerikanska butiken. 

Enligt uppgifter till Di har Amazon en ambition att på sikt lansera Prime även i Sverige, vilket delvis bekräftades av Amazon-chefen Alex Ootes i en intervju i fjol.

”Om vi lyckas bygga en verksamhet som är redo kommer vi att lansera Prime i Sverige, men det kan ta månader eller år”, sa han vid tillfället.

Men abonnemanget ger också konsumenterna tillgång till kringtjänster som Prime Video, en streamingplattform inom tv som konkurrerar med HBO och Netflix. Prime Video går dock redan att prenumerera på separat i Sverige och finns i totalt 240 länder. 

Nu tycks Amazon överväga att börja producera lokala tv-serier eller filmer i Sverige, alternativt med svenska som språk. Bolaget söker nämligen en senior utvecklingschef i Stockholm som ska arbeta med studioverksamheten inom Prime Video. 

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att överse ”utvecklingen av svenskt originalinnehåll” och ”produktionen av nya program från idé till lansering” samt ”hantera kontakter med lokala produktionsbolag”. Amazon föredrar att de sökande har en djup förståelse om den nordiska tv-marknaden, heter det.

Lokalt innehåll ses numera som en viktig fördel på den alltmer konkurrensutsatta marknaden, för att skapa mervärde till prenumeranterna. Både HBO och Netflix har under de senaste åren släppt sina första tv-serier producerade i Sverige, vid sidan om redan etablerade lokala aktörer som Cmore, Nent och SVT.

Di har sökt Amazon för kommentarer. Bolaget återkommer med svar genom sin svenska pr-byrå några dagar efter denna artikels publicering.

”Precis som med allt vi gör på Amazon så är vi fokuserade på att kontinuerligt förbättra upplevelsen för våra kunder, inklusive att hela tiden lägga till innehåll och att utveckla och anpassa vår bemanning över tid. Vi har inga mer nyheter om det i dag.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera