Hoppa till innehållet

Amazon planerar för svensk tv-produktion

Mycket tyder på att Amazon vill ge sig in på den svenska tv-marknaden på allvar. Efter att i fjol lanserat sin e-handel i Sverige letar bolaget nu efter en chef över lokala produktioner i Stockholm.

Joel Kinnaman spelar i Amazon Primes-serien Hanna.
Joel Kinnaman spelar i Amazon Primes-serien Hanna.

Sedan i fjol är Amazon etablerade på den svenska e-handelsmarknaden. Än så länge har bolaget dock inte lanserat medlemstjänsten Prime, med 150 miljoner prenumeranter globalt, som mot en månadsavgift bland annat garanterar fri frakt på det mesta som säljs i den amerikanska butiken. 

Enligt uppgifter till Di har Amazon en ambition att på sikt lansera Prime även i Sverige, vilket delvis bekräftades av Amazon-chefen Alex Ootes i en intervju i fjol.

”Om vi lyckas bygga en verksamhet som är redo kommer vi att lansera Prime i Sverige, men det kan ta månader eller år”, sa han vid tillfället.

Men abonnemanget ger också konsumenterna tillgång till kringtjänster som Prime Video, en streamingplattform inom tv som konkurrerar med HBO och Netflix. Prime Video går dock redan att prenumerera på separat i Sverige och finns i totalt 240 länder. 

Nu tycks Amazon överväga att börja producera lokala tv-serier eller filmer i Sverige, alternativt med svenska som språk. Bolaget söker nämligen en senior utvecklingschef i Stockholm som ska arbeta med studioverksamheten inom Prime Video. 

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att överse ”utvecklingen av svenskt originalinnehåll” och ”produktionen av nya program från idé till lansering” samt ”hantera kontakter med lokala produktionsbolag”. Amazon föredrar att de sökande har en djup förståelse om den nordiska tv-marknaden, heter det.

Lokalt innehåll ses numera som en viktig fördel på den alltmer konkurrensutsatta marknaden, för att skapa mervärde till prenumeranterna. Både HBO och Netflix har under de senaste åren släppt sina första tv-serier producerade i Sverige, vid sidan om redan etablerade lokala aktörer som Cmore, Nent och SVT.

Di har sökt Amazon för kommentarer. Bolaget återkommer med svar genom sin svenska pr-byrå några dagar efter denna artikels publicering.

”Precis som med allt vi gör på Amazon så är vi fokuserade på att kontinuerligt förbättra upplevelsen för våra kunder, inklusive att hela tiden lägga till innehåll och att utveckla och anpassa vår bemanning över tid. Vi har inga mer nyheter om det i dag.”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera