Hoppa till innehållet

Amazon-skräll, Alibaba i Sverige och storbankernas startupvurm

Digitalpodden jobbar med breda penseldrag i veckans avsnitt.

Di Digitals redaktion: Viktor Ström, Jonas Leijonhufvud, Miriam Olsson Jeffery, Björn Wallenberg, Josefin Jakobsson, Mimi Billing och Sven Carlsson.
Di Digitals redaktion: Viktor Ström, Jonas Leijonhufvud, Miriam Olsson Jeffery, Björn Wallenberg, Josefin Jakobsson, Mimi Billing och Sven Carlsson.

Sven och Jonas pratar om att Amazon etablerar tre datacenter i Sverige. Vad sysslar vinstmaskinen Amazon Web Services med och hur påverkar detta Mälardalen?

En internetjätte som också är intresserad av svenska marknaden för datacenter är Alibaba, som Sven träffade i veckan. Vad vill Kinas digitala imperium med Sverige och Europa?

Vi pratar också om anonsbojkotten som skakar Google med vår Silicon Valley-korrespondent Mirian Olsson Jeffery.

Dessutom har vi rangorndat storbankerns startupsatsningar. Vem vinner fintech-kampen?

Lyssna på veckans avsnitt här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/amazon-skrall-alibabaisverigeochstorbankernasstartupvurm

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera