Hoppa till innehållet

Amazon startar svenskt betalbolag

E-handelsjätten Amazon har startat ett svenskt betalbolag och ansökt om att få tillhandahålla betaltjänster i Sverige, kan Di Digital avslöja.

Amazons vd Jeff Bezos.
Amazons vd Jeff Bezos.Foto: Ted S. Warren/TT

Amazons intåg i Sverige är nära förestående. Det har flera källor inom e-handelsbranschen berättat för Di Digital under året.

Till exempel ska Jeff Bezos bolag – som erbjuder allt från e-handel till livsmedel, streamad film och musik – ha inlett rekryteringsprocesser med flera e-handelskunniga personer i Sverige.

Nu vill Amazon också tillhandahålla betaltjänster i Sverige, kan Di Digital avslöja. Bolaget lämnade nyligen in en ansökan om detta till Finansinspektionen.

"Som framgår av vårt diarium har vi fått en ansökan om tillstånd att tillhandahålla betaltjänster från Amazon Payments Sweden AB. Informationen om vilket/vilka tillstånd ansökan rör omfattas av sekretess", skriver Love Wilén Örnulf, jurist på Finansinspektionen, i ett mejl.

Exakt vad ansökan gäller vill myndigheten inte kommentera. Det kan röra sig om allt från konton för kontantinsättning och uttag, digitala betalningar eller pengaöverföring.  

Läs mer: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon 

I det nybildade svenska bolaget Amazon Payments Sweden AB är Barbara Scarafia styrelseordförande. Hon är chefsjurist för Amazon i Europa och anställd vid koncernens europeiska moderbolag i Luxemburg.

Amazon har enligt handlingar hos Bolagsverket investerat 125 000 euro, eller cirka 1,3 miljoner kronor, i det nya svenska dotterbolaget.

Etableringen av betaltjänster i Sverige skulle kunna röra den befintliga tjänsten Amazon Pay, som lanserades 2007 som ett sätt för bolagets kunder att betala med sina Amazon-konton hos externa handlare.

Enligt Amazons egen sajt har e-handlare med bas i Sverige redan möjlighet att motta betalningar via Amazon Pay.

Di Digital har sökt Amazon för en kommentar.

Läs mer: Så mycket fick Amazon betala för domänen amazon.se 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera