Annons

Amazon stod för 44 procent av e-handeln i USA under 2017

Foto: Ted S. Warren
Jätten Amazon fortsätter att dominera den amerikanska e-handelsmarknaden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Amazon dominerar rejält på e-handelsmarknaden i USA och stod under förra året för 44 procent av onlineförsäljningen. Bolagets andel av den totala detaljhandeln var samtidigt omkring 4 procent, enligt data One Click Retail.

Kategorierna som uppvisade den snabbaste tillväxten på Amazons hemsida var inom lyx, rengöringsmedel, livsmedel och möbler, rapporterar CNBC.

Läs mer: Trump: Posten borde ta mer betalt av Amazon 

”Varje större trend som vi kan se under 2017 kan förklaras av det faktum att mer av Amazons kärndemografi (millennials) växer upp; de äger i allt större utsträckning hus, uppfostrar barn och köper en massa saker”, sade One Click Retails vd Spencer Millerberg om Amazon.

De produktgrupper som sålde mest på Amazon var inom konsumentelektronik, följt av hem & kök, böcker och sportutrustning.

Läs mer: Storaffär spär på rykten om Amazons apotek-satsning 

Finwire/Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies