Annons

Amazon testar lösning för större butiker utan kassor

Amazons butik i centrala Seattle.
Amazons butik i centrala Seattle. Foto: AP
Amazon har hittills öppnat sju kassalösa butiker i USA och nu vill man, enligt uppgifter, testa konceptet i större affärer.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/San Francisco) Med köpet av matvarukedjan Whole Foods förra året visade e-handelsjätten Amazon på allvar att man även vill satsa på fysiska butiker. Det också med ett lite annat koncept, nämligen att kunderna ska kunna handla utan att betala i en kassa.

I början av året slog Amazon upp dörrarna för allmänheten till sin första kassalösa butik i Seattle. I oktober öppnade en av två planerade butiker i San Francisco och totalt har man sju försäljningsställen i USA.

Läs också: Amazon slår upp dörrarna till sin första butik utan kassor 

Det handlar dock om mindre butiker och nu vill bolaget även använda konceptet i större skala, enligt källor till Wall Street Journal. Just nu pågår ett experiment i en större lokal i Seattle, där Amazon har sitt huvudsäte. 

Tekniken fungerar så att en vara registreras när en kund tar den från en hylla och systemet tar automatiskt betalt när personen lämnar lokalen. Det är inga problem i mindre butiker, men i större utrymmen med högre i tak är det svårare för signalerna att gå fram. Därför kan det dröja innan konceptet är färdigutvecklat och kan användas i praktiken.

Det är också än så länge oklart om testet går ut på att Amazon ska lansera kassalösa lösningar i Whole Foods-butiker i USA eller inte. Men det är troligt om man kan få tekniken att fungera ordentligt, enligt uppgiftslämnare till Wall Street Journal.

Varken Amazon eller Whole Foods ville kommentera uppgifterna.

Läs mer: Klart: Postnord förlänger med Amazon 

Amazon är ett av världens tre högst värderade bolag på börsen tillsammans med Apple och Microsoft. Under måndagen gick e-handelsjätten under en stund om Apple i frontpositionen, men slutade som nummer två vid börsens stängning med ett värde på 866 miljarder dollar, motsvarande runt 7 800 miljarder svenska kronor.

Än så länge finns Amazon inte på den svenska marknaden, men ryktet om jättens intåg har varit på tapeten länge. I samband med Black Friday för några veckor sedan meddelade Postnord att man har tecknat ett treårigt avtal med jätten angående leveranser i Sverige och Danmark. 

Det handlar om en förlängning av ett befintligt avtal och skulle i så fall innebära att Postnord även sköter leveranserna om Amazon öppnar ett lager i Sverige. 

Di Digital har vid flera tidigare tillfällen sökt Amazon för en kommentar kring den förväntade lanseringen i Sverige.

Läs också: ”Visst finns det risker att samarbeta med Amazon” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies