Hoppa till innehållet

Amazon utökar satsning på röststyrt internet

Amazons AI-högtalare Echo, som styrs med hjälp av användarens röst, har gjort succé i USA. Nu breddar Amazon utbudet med två portabla enheter.

Amazons vd och grundare Jeff Bezos och högtalarroboten Echo i sina tre former.
Amazons vd och grundare Jeff Bezos och högtalarroboten Echo i sina tre former.

Amazons robothögtalare Echo, med det inbyggda artificiella intelligens-systemet Alexa, var en av e-handelsjättens bäst säljande prylar med en prislapp på över 100 dollar under julhelgen. Produkten har fått 33 000 recensioner sedan lanseringen i slutet av 2014. Och snittbetyget låg strax under fem stjärnor, vilket är högsta betyg, skriver Tech Crunch.

Amazon har ännu inte gått ut med några konkreta försäljningssiffror. Men det är uppenbart att man storsatsar på konceptet som låter sig komma hem och ropa:

”Alexa: Tänd lamporna i vardagsrummet och köket, spela den senaste nyhetssändningen och beställ en pizza till klockan 18 ikväll.”

Hipsterfeeling med AmazonTap i sovrummet.

Läs mer: Se Amazons reklam för Echo i under Super Bowl

Framgångarna gör att Amazon nu väljer att bredda utbudet med två nya enheter. Den första går under namnet Amazon Tap och är en Bluetooth-aktiverad bärbar version av den ursprungliga Echo. Tillgång till WiFi finns och enheten drivs av operativsystemet Alexa. Prislappen för Amazon Tap är satt till 110 kronor (130 dollar) och leveranser startar senare denna månad, enligt e-handelsjätten.

Läs mer: Spotify in i Amazons shoppande högtalarrobot 

Den andra, Echo Dot, beskrivs som en hockeypuck-liknande enhet där innehållet i form av en inbyggd linjeutgång möjliggör anslutning till högtalare efter eget val. Liksom Amazon Tap förväntas initiala leveranser påbörjas senare i mars, med undantag för att Echo Dot endast kan beställas via en Echo eller Fire TV. Echo Dot säljs för 770 kronor (90 dollar).

Än så länge är Amazons Echo inte tillgängligt i Sverige.

FinWire / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera