Hoppa till innehållet

Amazon var nära att köpa Adlibris

För knappt tjugo år sedan var Amazon mycket nära att lansera i Sverige. E-handelsprofilen Pär Svärdson erbjöd sig då att sälja sin nätbokhandel Adlibris till det amerikanska bolaget. Jeff Bezos, Amazons starke man, var intresserad av en affär.

Nätbokhandeln Adlibris lager i Morgongåva, grundaren Pär Svärdson (längst upp till höger) och Amazons vd och grundare Jeff Bezos (längst ner till höger).
Nätbokhandeln Adlibris lager i Morgongåva, grundaren Pär Svärdson (längst upp till höger) och Amazons vd och grundare Jeff Bezos (längst ner till höger).Foto: Jack Mikrut och Ted S. Warren

För några veckor sedan kunde Di Digital avslöja att Amazon har börjat rekrytera personal i Norden och att en lansering av en svensk sajt kan ske redan under våren 2018. Men den amerikanska e-handelsjätten har varit nära en Sverigesatsning vid minst två tidigare tillfällen. Och sedan blåst av.

Strax före jul 1999 gav sig Jeff Bezos, Amazons vd och grundare, ut på en charmoffensiv i Sverige. Förläggare bjöds då in till en presentation på Vasamuseet i Stockholm.

Steven Frazier, Amazons dåvarande Europa­chef, tillhörde också en av de utsända. Från podiet förklarade de att Amazon ville ha goda relationer med branschen och att Sverige var ett intressant land.

”Jag minns det som en oerhört bisarr tillställning. De bjöd på drinkar och snacks medan de stod och berättade om hur mycket de älskade Sverige och Skandinavien. Men vi alla undrade nog vad de egentligen ville förmedla och var ute efter”, säger e-handelsprofilen Pär Svärdson, som några år tidigare hade grundat nätbokhandeln Adlibris.

Läs mer: "Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren" 

Jeff Bezos lämnade alltså inga raka besked om Amazons planer inför den samlade förläggarkåren. Trots det approcherade Pär Svärdson den blivande mångmiljardären på tu man hand med ett erbjudande.

”Om ni ska etablera er i Sverige och Skandinavien – så är det Adlibris ni ska köpa”, reciterar Pär Svärdson.

Det ledde fram till ett fem minuter långt samtal där Amazon-grundaren ställde några kontrollfrågor till Pär Svärdson. Det handlade om huruvida Adlibris hade en egen teknisk plattform och en egen logistik. Han undrade också hur svårt det skulle vara för Adlibris att öppna i övriga Skandinavien.

”Jeff Bezos var intresserad. Han ville fortsätta hålla en dialog, men bekräftade inte för mig att de över huvud taget tänkte lansera i Sverige”, säger Pär Svärdson.

Jeff Bezos i november 1999, då Amazon beslutade sig för att också börja sälja borrmaskiner och verktyg till hantverkare på sin plattform.
Jeff Bezos i november 1999, då Amazon beslutade sig för att också börja sälja borrmaskiner och verktyg till hantverkare på sin plattform.Foto: RICHARD DREW

Läs mer: Experter spår fusionsvåg bland svenska nätbutiker 

Det bokades in ett möte två-tre veckor senare. Men just innan parterna skulle träffas igen för att diskutera uppköpet mer ingående ställde Amazon in.

”Det hade börjat bli väldigt turbulent på börsen. Då hörde Europachefen Steven Frazier av sig och meddelade att han inte kunde komma för att de hade så mycket att göra. Han menade att han själv behövde vara med och packa böcker på lagret”, säger Pär Svärdson.

Börsoron tilltog senare ytterligare och den ökända it-bubblan började spricka. Även om Pär Svärdson påminde Amazon vid ett par tillfällen rann det hela ut i sanden.

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige 

Först flera år senare fick Pär Svärdson helt och hållet klarhet i vad Amazons planer hade bestått av när de besökte Vasamuseet. På en bokmässa i London träffade han en grossist som hade varit anställd av Amazon vid tidpunkten för att arbeta med ett hemligt projekt i Sverige.

”Han berättade att planen var att lansera Amazon i Sverige runt den 31 mars 2000, men att det blev uppskjutet. Då hade Amazon redan katalogiserat alla skandinaviska boktitlar. Allt var färdigt och de hade bara behövt trycka på knappen”, säger Pär Svärdson.

Vid tidpunkten hade Sverige ungefär lika många internetanvändare som stora länder som Tyskland.

”Jag tror att Amazon aldrig har varit så nära en lansering i Sverige som då. Vi var ju en stormakt inom internet kring millennieskiftet”, säger han.

Läs mer: Cervenka: ”Amazon är Standard Oil av vår tid” 

Adlibris grundare Magnus Dimert, Pär Svärdson (längst fram) och Fabian Fischer i december 2004.
Adlibris grundare Magnus Dimert, Pär Svärdson (längst fram) och Fabian Fischer i december 2004.Foto: Martina Huber e-best

För tjugo år sedan var Amazon praktiskt taget en renodlad näthandel för böcker, varför det inte var aktuellt att introducera andra varor på den svenska marknaden. 

Andra gången Amazon var nära ett intåg i Sverige var 2013 – då man förhandlade med svenska bokförläggare och distributörer. Processen gick så pass långt att branschorganisationen Svensk Bokhandel bekräftade att Amazon skulle börja sälja svenska böcker redan följande år. Men av någon anledning strandade planerna igen.

Adlibris såldes 2005 till Bonnierkoncernen (som också äger Di Digital) och Pär Svärdson avgick som vd sex år senare. I dag driver han i stället nätapoteket Apotea.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera