För några veckor sedan kunde Di Digital avslöja att Amazon har börjat rekrytera personal i Norden och att en lansering av en svensk sajt kan ske redan under våren 2018. Men den amerikanska e-handelsjätten har varit nära en Sverigesatsning vid minst två tidigare tillfällen. Och sedan blåst av.
Strax före jul 1999 gav sig Jeff Bezos, Amazons vd och grundare, ut på en charmoffensiv i Sverige. Förläggare bjöds då in till en presentation på Vasamuseet i Stockholm.
Steven Frazier, Amazons dåvarande Europachef, tillhörde också en av de utsända. Från podiet förklarade de att Amazon ville ha goda relationer med branschen och att Sverige var ett intressant land.
”Jag minns det som en oerhört bisarr tillställning. De bjöd på drinkar och snacks medan de stod och berättade om hur mycket de älskade Sverige och Skandinavien. Men vi alla undrade nog vad de egentligen ville förmedla och var ute efter”, säger e-handelsprofilen Pär Svärdson, som några år tidigare hade grundat nätbokhandeln Adlibris.
Läs mer: "Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren"
Jeff Bezos lämnade alltså inga raka besked om Amazons planer inför den samlade förläggarkåren. Trots det approcherade Pär Svärdson den blivande mångmiljardären på tu man hand med ett erbjudande.
”Om ni ska etablera er i Sverige och Skandinavien – så är det Adlibris ni ska köpa”, reciterar Pär Svärdson.
Det ledde fram till ett fem minuter långt samtal där Amazon-grundaren ställde några kontrollfrågor till Pär Svärdson. Det handlade om huruvida Adlibris hade en egen teknisk plattform och en egen logistik. Han undrade också hur svårt det skulle vara för Adlibris att öppna i övriga Skandinavien.
”Jeff Bezos var intresserad. Han ville fortsätta hålla en dialog, men bekräftade inte för mig att de över huvud taget tänkte lansera i Sverige”, säger Pär Svärdson.
Läs mer: Experter spår fusionsvåg bland svenska nätbutiker
Det bokades in ett möte två-tre veckor senare. Men just innan parterna skulle träffas igen för att diskutera uppköpet mer ingående ställde Amazon in.
”Det hade börjat bli väldigt turbulent på börsen. Då hörde Europachefen Steven Frazier av sig och meddelade att han inte kunde komma för att de hade så mycket att göra. Han menade att han själv behövde vara med och packa böcker på lagret”, säger Pär Svärdson.
Börsoron tilltog senare ytterligare och den ökända it-bubblan började spricka. Även om Pär Svärdson påminde Amazon vid ett par tillfällen rann det hela ut i sanden.
Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige
Först flera år senare fick Pär Svärdson helt och hållet klarhet i vad Amazons planer hade bestått av när de besökte Vasamuseet. På en bokmässa i London träffade han en grossist som hade varit anställd av Amazon vid tidpunkten för att arbeta med ett hemligt projekt i Sverige.
”Han berättade att planen var att lansera Amazon i Sverige runt den 31 mars 2000, men att det blev uppskjutet. Då hade Amazon redan katalogiserat alla skandinaviska boktitlar. Allt var färdigt och de hade bara behövt trycka på knappen”, säger Pär Svärdson.
Vid tidpunkten hade Sverige ungefär lika många internetanvändare som stora länder som Tyskland.
”Jag tror att Amazon aldrig har varit så nära en lansering i Sverige som då. Vi var ju en stormakt inom internet kring millennieskiftet”, säger han.
Läs mer: Cervenka: ”Amazon är Standard Oil av vår tid”
För tjugo år sedan var Amazon praktiskt taget en renodlad näthandel för böcker, varför det inte var aktuellt att introducera andra varor på den svenska marknaden.
Andra gången Amazon var nära ett intåg i Sverige var 2013 – då man förhandlade med svenska bokförläggare och distributörer. Processen gick så pass långt att branschorganisationen Svensk Bokhandel bekräftade att Amazon skulle börja sälja svenska böcker redan följande år. Men av någon anledning strandade planerna igen.
Adlibris såldes 2005 till Bonnierkoncernen (som också äger Di Digital) och Pär Svärdson avgick som vd sex år senare. I dag driver han i stället nätapoteket Apotea.