Annons

Amazon vill ta sin Klarna-konkurrent till Sverige

Amazons vd Jeff Bezos.
Amazons vd Jeff Bezos. Foto: AP
Amazon har uppvaktat ett miljardvärderat svenskt e-handelsbolag om att integrera Amazon Pay, kan Di Digital avslöja. E-handelsjätten ansökte nyligen på nytt om att få bedriva betaltjänster i Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Amazon har på nytt ansökt om att tillhandahålla betaltjänster i Sverige, enligt handlingar hos Finansinspektionen. 

Detta efter att ha dragit tillbaka sin ursprungliga ansökan i april.

Tillståndet rör troligtvis Amazon Pay, bolagets betaltjänst som är en konkurrent till aktörer som Paypal, Swish och Klarna Checkout.

Amazon kan vara på väg att utvidga betaltjänstens närvaro i Sverige.

I styrelsen för Amazon Payments Sweden AB sitter Giulio Montemagno, som är chef för Amazon Pay i Europa. Betaltjänsten är enligt Amazons sajt redan tillgänglig i Sverige.

Det svenska aktiebolagets färska årsredovisning rymmer utöver det mycket lite information om verksamheten. I kassan ligger en investering från Amazons europeiska moderbolag på 1,3 miljoner kronor.

”Vi avböjer att kommentera”, sade nyligen Amazons talesperson i Luxemburg som svar på Di Digitals frågor.

E-handelsjätten har under det gångna året försökt övertala åtminstone ett av de större svenska e-handelsbolagen att integrera Amazon Pay i sin checkoutmiljö.

Samarbetet blev aldrig av, framför allt för att Amazon Pay inte har någon större användarskara i Sverige. Konkurrenter som Klarna Checkout och Swish dominerar den digitala betalmarknaden.

”Det är för låga volymer i Amazon Pay”, säger en källa med insyn i Amazons förfrågan till det miljardvärderade svenska bolaget.

Under 2018 ryktades Amazon vara på väg att lansera sin e-handel på den svenska marknaden.

E-handelsjätten har betalat flera miljoner kronor för domänen Amazon.se och sades då ha börjat rekrytera personal i Sverige.

Läs mer: Amazon investerar miljarder i Sverige 

Sedan dess har det inom svensk e-handel varit tystare om Amazon, vars verksamhet utanför USA gick med förlust under det första kvartalet i år.

Datacentergrenen Amazon Web Services – som just nu etablerar serverhallar på flera platser i Sverige – hade dock en vinstmarginal på 29 procent under samma period.

Amazon är en ryktesmaskin

”Amazon är en ryktesmaskin. De uttalar sig mycket sällan”, säger Nicklas Storåkers, vd för prisjämförelsetjänsten Pricerunner.

Ygeman: Facken kommer tämja Amazon i Sverige 

”Men en svensk sajt med leverans från Tyskland skulle de kunna etablera när som helst. Jag tror dock inte att det skulle påverka svensk e-handel särskilt mycket”, tillägger han.

Nicklas Storåkers har hört talas om att Amazon Pay uppvaktar svenska e-handlare – dock inte ”i närtid”.

”Amazon Pay fungerar väl i många europeiska länder och börjar bli mer etablerad”, säger han.

Läs mer: Amazon storanställer i Europa 

Ytterligare två stora svenska e-handlare – Apotea och Jollyroom – uppger för Di Digital att de inte har mottagit någon förfrågan om Amazon Pay.

”Jag tror inte Amazon har ett jättestort fokus på att etablera sig i Norden”, säger Ole Sauar, vd på nätbutiken Jollyroom.

”Här är det stora avstånd och relativt få människor. Det är svårt att tänka sig entimmesleveranser till Bergen.”

Vet du mer om Amazons planer i Sverige?

Hör av dig till reportrarna eller lämna ett anonymt tips vid Dagens industris krypterade tipstjänst.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer