Hoppa till innehållet

Vinstkross från Amazon – aktien rusade

Amazons satsning på endagsleveranser har gett resultat. Handelsjätten redovisade en överraskande hög vinst för fjärde kvartalet i fjol.

Amazons grundare och vd Jeff Bezos på bolagets konferens re:MARS i Las Vegas i juni förra året.
Amazons grundare och vd Jeff Bezos på bolagets konferens re:MARS i Las Vegas i juni förra året.Foto: John Locher

Inför Amazons kvartalsrapport fanns det farhågor kring att bolagets stora investeringar i endagsleveranser skulle avspegla sig i resultatet. Istället slog handelsjätten till med en vinst på 6,47 dollar per aktie, vilket var rejält högre än väntade 4,11 dollar, enligt Bloombergs analytikersammanställning. 

Den totala vinsten landade på 3,3 miljarder dollar.

Omsättningen uppgick till 87,4 miljarder dollar, vilket motsvarade en försäljningsökning med 21 procent jämfört med samma kvartal under 2018.

”Vi såg en väldigt stark julhandel från i mitten av november och framåt, och har fått stort gensvar på våra endagsleveranser”, sa Amazons finanschef Brian Olsavsky, i ett samtal om rapporten med analytiker.

Läs också: Experterna: Amazon har redan sprängt miljardvallen i Sverige 

Handelsjätten slog rekord i antal nya prenumeranter av leveranstjänsten Prime under kvartalet och totalt har man nu 150 miljoner betalande medlemmar. 

Förra året spenderade Amazon totalt cirka 3 miljarder dollar i snabbare leveranser och att utveckla bolagets andra affärsben Amazon Web Services.

Investeringarna i endagsleveranser påverkade dock inte resultatet i samma utsträckning som marknaden först hade förväntat sig. Samtidigt som bolagets totala kostnader för leveranser gick upp med 43 procent under kvartalet till 12,9 miljarder dollar. 

När rapporten kom på torsdagskvällen svensk tid rusade Amazons aktie och har i skrivande stund gått upp med knappt 10 procent i handeln efter börsens stängning. Bolagets aktiekurs har, till skillnad från de andra techjättarna som har ökat i värde, i princip legat platt under januari.

Läs också: Amazons grundares ex-fru säljer aktier för 4 miljarder 

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera