Hoppa till innehållet

”Amazons framfart skyndar på Ikeas startup-jakt”

Ikeas köp av det San Francisco-baserade Taskrabbit är en del av en större trend. Möbeljätten är inte ensam om att snegla på startupbolag för att säkra framtidens affärer, skriver Di Digitals Josefin Jakobsson.

Sen Ingvar Kamprad började sälja sina platta paket på varuhuset i Älmhult har Ikea seglat upp som ett av världens mest omtyckta varumärken. Men det betyder inte att bolaget är immuna mot hotet från de nya digitala jättarna. 

När Ikea nu köper det heta startupbolaget Taskrabbit är det ett sätt att framtidssäkra verksamheten i en värld som förändras snabbt.

Läs mer: Ikea köper amerikanska startupbolaget Taskrabbit 

Taskrabbit, en plattform som parar ihop personer som behöver hjälp med andra beredda att utföra tjänster mot betalning, grundades av dataingenjören Leah Busque 2008. Sedan starten har bolaget dragit in cirka 50 miljoner dollar i riskkapital och fått efterföljare världen över. 

Bara i Sverige finns en rad mer eller mindre likartade tjänster i form av Taskrunner, Tiptapp och Yepstr.

Läs mer: Här är de hetaste bolagen i Sveriges växande delningsekonomi 

Taskrabbit är dock än så länge först och störst, och att Ikea intresserat sig för tjänsteplattformen är inte förvånande. Bekvämlighet är en av de starkaste globala konsumenttrenderna just nu och bolag som Amazon driver på utvecklingen med ett ökat fokus på smarta hemleveranser och installationstjänster. 

Köpet speglar även en annan global trend, nämligen den att driva innovation med hjälp av externa partners. Något Ikea helhjärtat omfamnat. Det senaste året har nyheterna haglat om startup-investeringar och -projekt hos möbeljätten. Så sent som i förra veckan meddelade Ikea att man ska byta ut sin fordonsflotta mot en eldriven dito och öppnade även upp för att investera i företag som främjar övergången till elbilar. 

Under våren drog varuhuset även igång ett eget acceleratorprogram, där tio internationella startup-bolag under ett antal månader ska arbeta vid Ikeas produktutvecklingscenter i Älmhult med lösningar för att möta varuhusets framtida utmaningar: prispress, miljö och hållbarhet och nya säljkanaler.

Ikea är långt ifrån ensamma om att använda uppköp och riskkapitalinvesteringar som ett verktyg i sin innovationsstrategi. Under årets första sex månader tog inte mindre än 798 bolag in 13,3 miljarder dollar i kapital från globala storbolags riskkapitalgrenar, en ökning med hela 12 procent jämfört med året innan, enligt statistik från CB Insights.

I Sverige driver en rad storbolag på trenden, utöver Ikea har såväl H&M, Telia och Axel Johnson-koncernen valt att investera i startupbolag. På banksidan är SEB Ventures en aktiv investerare, som köpt in sig i bolag inom allt från privatsparande till den heta blockchain-tekniken.

Läs mer: Därför vill storbolagen ha en egen startup 

Vad Ikea betalat för Taskrabbit är ännu inte känt. Att priset låg i den högre skalan stöds dock av källor till sajten Recode, som uppger att bolaget den senaste tiden uppvaktats även av en rad andra potentiella köpare i form av Yelp, Google och mediejätten IAC. 

I valet mellan att utveckla en liknande tjänst internt och rulla ut den globalt och att förvärva en etablerad verksamhet med 60 0000 anslutna "taskers" är köpet sannolikt ändå en bra affär för den svenska möbeljätten.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera