Sen Ingvar Kamprad började sälja sina platta paket på varuhuset i Älmhult har Ikea seglat upp som ett av världens mest omtyckta varumärken. Men det betyder inte att bolaget är immuna mot hotet från de nya digitala jättarna.
När Ikea nu köper det heta startupbolaget Taskrabbit är det ett sätt att framtidssäkra verksamheten i en värld som förändras snabbt.
Läs mer: Ikea köper amerikanska startupbolaget Taskrabbit
Taskrabbit, en plattform som parar ihop personer som behöver hjälp med andra beredda att utföra tjänster mot betalning, grundades av dataingenjören Leah Busque 2008. Sedan starten har bolaget dragit in cirka 50 miljoner dollar i riskkapital och fått efterföljare världen över.
Bara i Sverige finns en rad mer eller mindre likartade tjänster i form av Taskrunner, Tiptapp och Yepstr.
Läs mer: Här är de hetaste bolagen i Sveriges växande delningsekonomi
Taskrabbit är dock än så länge först och störst, och att Ikea intresserat sig för tjänsteplattformen är inte förvånande. Bekvämlighet är en av de starkaste globala konsumenttrenderna just nu och bolag som Amazon driver på utvecklingen med ett ökat fokus på smarta hemleveranser och installationstjänster.
Köpet speglar även en annan global trend, nämligen den att driva innovation med hjälp av externa partners. Något Ikea helhjärtat omfamnat. Det senaste året har nyheterna haglat om startup-investeringar och -projekt hos möbeljätten. Så sent som i förra veckan meddelade Ikea att man ska byta ut sin fordonsflotta mot en eldriven dito och öppnade även upp för att investera i företag som främjar övergången till elbilar.
Under våren drog varuhuset även igång ett eget acceleratorprogram, där tio internationella startup-bolag under ett antal månader ska arbeta vid Ikeas produktutvecklingscenter i Älmhult med lösningar för att möta varuhusets framtida utmaningar: prispress, miljö och hållbarhet och nya säljkanaler.
Ikea är långt ifrån ensamma om att använda uppköp och riskkapitalinvesteringar som ett verktyg i sin innovationsstrategi. Under årets första sex månader tog inte mindre än 798 bolag in 13,3 miljarder dollar i kapital från globala storbolags riskkapitalgrenar, en ökning med hela 12 procent jämfört med året innan, enligt statistik från CB Insights.
I Sverige driver en rad storbolag på trenden, utöver Ikea har såväl H&M, Telia och Axel Johnson-koncernen valt att investera i startupbolag. På banksidan är SEB Ventures en aktiv investerare, som köpt in sig i bolag inom allt från privatsparande till den heta blockchain-tekniken.
Läs mer: Därför vill storbolagen ha en egen startup
Vad Ikea betalat för Taskrabbit är ännu inte känt. Att priset låg i den högre skalan stöds dock av källor till sajten Recode, som uppger att bolaget den senaste tiden uppvaktats även av en rad andra potentiella köpare i form av Yelp, Google och mediejätten IAC.
I valet mellan att utveckla en liknande tjänst internt och rulla ut den globalt och att förvärva en etablerad verksamhet med 60 0000 anslutna "taskers" är köpet sannolikt ändå en bra affär för den svenska möbeljätten.