Annons

Amazons intåg sänkte konkurrenterna – här är analytikernas starkaste kort

Till vänster: Martin Guri, chefsstrateg på Kepler Cheuvreux. Till höger: Stefan Cederberg, aktiestrateg på SEB.
Till vänster: Martin Guri, chefsstrateg på Kepler Cheuvreux. Till höger: Stefan Cederberg, aktiestrateg på SEB. Foto: Josefine Stenersen (Di), Henrik Ek (Di) och press.
Ett antal svenska e-handelsaktier föll mer än index på onsdagen – sedan Amazon öppnat sin svenska sajt. Men enligt analytiker som Di pratat med är det bara hack i kurvan. ”Jag skulle inte sätta mina privata sparpengar i svenska e-handelsaktier i dag, men kanske om en till två månader”, säger Martin Guri, chefsstrateg på Kepler Cheuvreux.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Mitt under höstlovveckan lanserade den amerikanska e-handelsgiganten Amazon sin svenska sajt. Genom Amazon.se erbjuds nu 150 miljoner produkter, varav ”tiotusentals” från svenska handlare.

Oron inför en ökad smittspridning av coronapandemin i Europa har samtidigt skapat fortsatt frossa på Stockholmsbörsen.

På onsdagseftermiddagen hade ett antal e-handelsaktier fallit med besked: Clas Ohlson med 2,7 procent, Boozt med 6,7 procent, Lyko med 6 procent, Dustin med 4,5 procent och BHG Group med 3,7 procent. Footway var ned med 4 procent på eftermiddagen, detta trots nyheten om att bolaget köper konkurrenten Caliroots.

Läs mer: Amazon har öppnat i Sverige – prestigetjänsterna saknas 

Chefsstrategen Martin Guri tror att fallen kan relateras till algoritmer som handlar på nyhetsflödet och som triggats av Amazonbeskedet. På det följer småsparare och mindre förvaltare som stärker den trenden.

”Jag skulle inte sätta mina privata sparpengar i svenska e-handelsaktier i dag, men kanske om en till två månader”, säger Martin Guri.

Enligt honom ökar Amazons intåg konkurrensen, men det är inte lika illa för alla. 

”Svensk handel har tunna marginaler, men är oerhört väl förberedda. Amazon är dock en katalysator som driver förändring.”

Stefan Cederberg, aktiestrateg på SEB, pekar även han på att konkurrensen redan är stenhård. 

”Det finns en oro att Amazon kommer in och sätter press på bruttomarginalerna”, konstaterar Stefan Cederberg.

Han lyfter fram att noterade bolag som Boozt och BHG Group har gått bra och drivs av att konsumenterna handlar alltmer på nätet. Aktierna är upp med 172 respektive 119 procent hittills i år. 

Att e-handelsbolagen har sjunkit mer än index i dag tror Stefan Cederberg snarare har att göra med pandemin än Amazons etablering.

”Utmaningen är inte bara att öka försäljningen utan att se till snabba leveranser och kundnöjdhet – och samtidigt ha en lönsam affärsmodell. Detta är något som BHG Group har bevisat i ett antal kvartal”, säger han.

Stefan Cederberg tror även att bolag som BHG, som har byggt egna varumärken med högre marginaler, får mindre konkurrens från Amazon som fokuserar på tredjepartsleverantörer.

Clas Ohlson är ett av de bolag som är hårdast utsatta av Amazon, enligt Martin Guri. 

”Den som har störst balansräkning vinner. De bolagen kan introducera nya tekniker och har uthålligheten.”

Men det är inte börsbolagen som påverkas mest, enligt Martin Guri. De verkliga förlorarna är mindre fysiska butiker i sämre lägen som små centrum, menar han.

”Det stora slaget sker med Amazon Prime där du får hem väldigt mycket om du bor i ett tätbefolkat område till en låg kostnad.”

Läs mer: Amazonchefen om tuffa starten i Sverige: ”Mycket kvar att lära” 

Amazon har svårare att konkurrera med livsmedel, bolag med hög modegrad som H&M och specialiserade e-handlare inom till exempel smink. 

”De som inte har balansräkningen att hänga med eller specialkoncept kommer bli överkörda”, säger Martin Guri.

Men det finns även vinnare på Amazons intåg menar Martin Guri:

”Såklart konsumenter, logistikbolag och logistikfastigheter”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer