Annons

Amazons molnjätte växlar upp i Sverige: ”Har tiotusentals kunder”

Guido Bartels är Nordenchef på Amazon Web Services, AWS.
Guido Bartels är Nordenchef på Amazon Web Services, AWS. Foto: Press.
Datajätten Amazon Web Services växer snabbt i Sverige, både vad gäller antal kunder och i personal. Fortsatta investeringar väntar. ”Över tid kan det handla om flera miljarder dollar”, säger Nordenchefen Guido Bartels, som dock inte vill kommentera ryktena om att Amazon ska öppna svensk e-handel.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Amazon Web Services är världens största bolag på marknaden för molntjänster. Omsättningen uppgick till drygt 35 miljarder dollar i fjol, och med en rörelsemarginal på 26 procent är verksamheten betydligt mer lönsam än Amazons e-handel.

Under första kvartalet i år har intäkterna fortsatt öka med imponerande 33 procent på årsbasis. Men hur bolaget presterar i Sverige är höljt i visst dunkel. Guido Bartels, Nordenchef på AWS, ger åtminstone en fingervisning i en intervju med Di Digital.

”Vi har i dag tiotusentals kunder i Norden, där Sverige är den klart största marknaden, och växer i linje med AWS globalt”, säger han.

I korthet erbjuder AWS företag att lägga ut sin it-drift på entreprenad, genom att dra nytta av olika datacenter runtom i världen. På plattformen kan kunderna sedan bygga, distribuera och anpassa olika appar, webbplatser och digitala tjänster.

På kundlistan i Sverige finns näringslivsklenoder som AB Volvo, Assa Abloy, Ikea, Scania och SKF – men också yngre startupbolag som Kry, Klarna, Izettle och Mathem.

Amazon har ett svenskt dotterbolag som i fjol omsatte drygt 900 miljoner kronor, nästan tre gånger så mycket som året innan, men det ansvarar enbart för driften av bolagets datacenter. De redovisar inte intäkter på enskilda marknader och fakturering till kunder från AWS sker från det europeiska huvudkontoret i Luxemburg.

Läs mer: Amazon investerar miljarder i Sverige 

Di Digital har dock kunnat avslöja att AWS investerade minst 3,4 miljarder kronor i Sverige under 2017 och 2018. Merparten av pengarna finansierade bygget av tre stora datacenter i Eskilstuna, Katrineholm och Västerås. 

De togs i drift för drygt ett och ett halvt år sedan.

”Vi har haft kunder i Sverige och Norden redan innan. Men den stora skillnaden blev att hastigheten ökade markant för våra kunder, samt att de kan försäkra sig om att all data lagras lokalt”, säger Guido Bartels.

Sedan dess har AWS köpt ytterligare mark av kommunerna i direkt anslutning till två av anläggningarna och uttalat en ambition om att expandera.

”När vi etablerar en datacenter-region i ett land är det en långsiktig satsning. Jag kan inte ge någon exakt summa för investeringar i Sverige, men som vår vd Andy Jassy tidigare har sagt kan det över tid handla om flera miljarder dollar”, säger han.

Guido Bartels tillträdde sin tjänst i augusti 2017, efter att länge ha arbetat hos konkurrenten IBM. AWS har nu kontor i Stockholm, Göteborg, Helsingfors, Oslo och Köpenhamn – men det totala antalet anställda i Norden väljer man att hemlighålla. 

Nyligen tecknade dock bolaget ett nytt hyresavtal om att flytta in i nya lokaler i Sergelhuset i centrala Stockholm, där man bland annat blir granne med spelutvecklaren King.

”Nu ökar vi vår kontorsyta med fem gånger räknat i kvadratmeter. Det beror så klart att vi växer tillsammans med våra kunder. Bara sedan jag började är vi åtta gånger fler i personalstyrkan, och vi fortsätter att anställa till alla olika roller”, säger Guido Bartels.

Han pekar på att bolaget just nu har över 70 öppna platsannonser bara i Sverige, och coronavirusets utbrott har inte påverkat planerna på nyrekryteringar.

Läs mer: Amazon bygger vindkraftverk i Sverige 

AWS grundades redan 2006 och är en veteran på marknaden för molntjänster. Bolaget är enligt de flesta oberoende bedömare störst i Europa, med en marknadsandel på 30-35 procent, följt av techjättarna Microsoft och Google som gav sig in i segmentet senare.

”Vi lägger märke till våra konkurrenter, men är besatta av våra kunder. Det finns i vårt DNA. Det största misstaget vi kan göra är att bli distraherade av vad våra konkurrenter gör”, säger Guido Bartels.

Aktörerna på marknaden för molntjänster brukar prata om att låga priser sällan fungerar som ensam konkurrensfördel. Men AWS lägger ändå stolthet i att ha sänkt sina priser vid 81 olika tillfällen sedan starten.

”Diskussionerna med potentiella kunder brukar ofta börja kring priset, men det som avgör är ofta möjligheten att snabbt kunna bygga smarta tjänster. Men våra kunder uppskattar att inte behöva lägga stora direkta summor på mjukvara eller låsas in i långa kontrakt”, säger Guido Bartels.

AWS affärsmodell är att ta betalt genom löpande fakturering, likt en sorts prenumeration. 

”Du betalar bara för det du använder. Under coronaviruset har det varit väldigt uppskattat bland våra kunder att de kan pausa eller stänga ned funktioner för att kapa sina kostnader i linje med minskad efterfrågan. Det har blivit särskilt tydligt inom rese- och hotellbranschen”, säger Guido Bartels.

Men samtidigt har efterfrågan ökat inom andra segment efter coronavirusets framfart, till exempel från kunder inom digital vård, underhållning och spelutveckling.

Läs mer: E-handelsprofilen: Amazon öppnar i Sverige i år – så stora blir de 

AWS brukar understryka att de drivs separat från övriga Amazon, med olika ledningsgrupper. Nu går ryktena varma om att jätten är nära att lansera en svenskspråkig e-handelsplattform, vilket helt skulle förändra spelplanen för nätshopping i Sverige.

”Jag får ibland frågor om det eftersom jag bor i Sverige. Men jag kan inte kommentera e-handeln eftersom det är ett annat bolag. Det enda jag kan säga är att Amazon är en jätteviktig, stor och utmanande kund för oss”, säger Guido Bartels.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer