Hoppa till innehållet

Amazons ”Storytel-dödare” utmanar med svenska poddprofiler

Amazons ljudboksbolag Audible intar Sverige med en omfattande reklamkampanj och exklusiva poddar med profiler som Handelsprofessorn Micael Dahlen. Satsningen utmanar aktörer som Storytel och Spotify.

Micael Dahlen är professor på Handelshögskolan, till höger: Amazons vd och grundare Jeff Bezos.
Micael Dahlen är professor på Handelshögskolan, till höger: Amazons vd och grundare Jeff Bezos.Foto: Press och TT.

Med orden ”For the Curious Kind” har e-handelsjätten Amazon rullat ut sitt ljudbolagsbolag Audible i Sverige den senaste veckan. På Audible.se erbjuds just nu en månad gratis för den som vill få tillgång till 300 000 titlar. 

Det handlar om delar av Audibles omfattande bibliotek med engelskspråkiga, internationella ljudböcker, samt ljudprogram från etermedier, underhållare, tidningsförlag och leverantörer av företagsinformation. 

Audible erbjuder även originalinnehåll i podcastformat. Ett antal egenproducerade poddar, så kallade Audible Originals, ges nu ut med svenska profiler på engelska.

Först ut av dessa är Curios med Micael Dahlen, känd som professor på Handelshögskolan i Stockholm och författare av böcker som Nextopia. Enligt Audible ska Micael Dahlen ”med glimten i ögat” utforska ”olika frågeställningar som hör det moderna livet till, tillsammans med ledande tänkare världen över”. 

Micael Dahlens podd är skapad och framtagen i samarbete med den Stockholmsbaserade innehållsbyrån Soundtelling, och lanseras i dag, fredag den 25 oktober. Fler program med svenska profiler uppges vara under produktion.

Satsningen sker i samband med en utomhuskampanj i Stockholm och Malmö där mystiska ord som ”Monkey Heaven”, ”Animal Bath”, och ”Axehound” har presenterats med Audible som avsändare. Den som sökt efter deras innebörd på nätet har belönats med en gratis ljudbok, enligt ett pressmeddelande från Audible i Sverige.

Amazons reklamkampanj för Audible i Stockholms tunnelbana.
Amazons reklamkampanj för Audible i Stockholms tunnelbana.Foto: Johannes Karlsson.

Läs mer: Kampen om ljudboksmarknaden i Sverige: En riktig rysare 

Med sin satsning utmanar Audible.se inte bara ljudboksbolag som Storytel STORY B +0,19%Dagens utveckling, Nextory och Bookbeat, men även Spotify, som just nu storsatsar på eget poddinnehåll. 

Amazons ljudboksbolag Audible är världens största producent och säljare av nedladdningsbara ljudböcker och annat ljudinnehåll. Under 2018 laddades nästan 3 miljarder timmar innehåll ned via tjänsten.

Amazon har nått många svenska kunder sedan flera år tillbaka med sin fysiska läsplatta Kindle och tillhörande ljudbokstjänst. Audible har tidigare marknadsfört sig via bannerannonser med Harry Potter riktade till en svensk publik.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera