Annons

Amazons ”Storytel-dödare” utmanar med svenska poddprofiler

Micael Dahlen är professor på Handelshögskolan, till höger: Amazons vd och grundare Jeff Bezos.
Micael Dahlen är professor på Handelshögskolan, till höger: Amazons vd och grundare Jeff Bezos. Foto: Press och TT.
Amazons ljudboksbolag Audible intar Sverige med en omfattande reklamkampanj och exklusiva poddar med profiler som Handelsprofessorn Micael Dahlen. Satsningen utmanar aktörer som Storytel och Spotify.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Med orden ”For the Curious Kind” har e-handelsjätten Amazon rullat ut sitt ljudbolagsbolag Audible i Sverige den senaste veckan. På Audible.se erbjuds just nu en månad gratis för den som vill få tillgång till 300 000 titlar. 

Det handlar om delar av Audibles omfattande bibliotek med engelskspråkiga, internationella ljudböcker, samt ljudprogram från etermedier, underhållare, tidningsförlag och leverantörer av företagsinformation. 

Audible erbjuder även originalinnehåll i podcastformat. Ett antal egenproducerade poddar, så kallade Audible Originals, ges nu ut med svenska profiler på engelska.

Först ut av dessa är Curios med Micael Dahlen, känd som professor på Handelshögskolan i Stockholm och författare av böcker som Nextopia. Enligt Audible ska Micael Dahlen ”med glimten i ögat” utforska ”olika frågeställningar som hör det moderna livet till, tillsammans med ledande tänkare världen över”. 

Micael Dahlens podd är skapad och framtagen i samarbete med den Stockholmsbaserade innehållsbyrån Soundtelling, och lanseras i dag, fredag den 25 oktober. Fler program med svenska profiler uppges vara under produktion.

Satsningen sker i samband med en utomhuskampanj i Stockholm och Malmö där mystiska ord som ”Monkey Heaven”, ”Animal Bath”, och ”Axehound” har presenterats med Audible som avsändare. Den som sökt efter deras innebörd på nätet har belönats med en gratis ljudbok, enligt ett pressmeddelande från Audible i Sverige.

Amazons reklamkampanj för Audible i Stockholms tunnelbana.
Amazons reklamkampanj för Audible i Stockholms tunnelbana. Foto: Johannes Karlsson.

Läs mer: Kampen om ljudboksmarknaden i Sverige: En riktig rysare 

Med sin satsning utmanar Audible.se inte bara ljudboksbolag som Storytel, Nextory och Bookbeat, men även Spotify, som just nu storsatsar på eget poddinnehåll. 

Amazons ljudboksbolag Audible är världens största producent och säljare av nedladdningsbara ljudböcker och annat ljudinnehåll. Under 2018 laddades nästan 3 miljarder timmar innehåll ned via tjänsten.

Amazon har nått många svenska kunder sedan flera år tillbaka med sin fysiska läsplatta Kindle och tillhörande ljudbokstjänst. Audible har tidigare marknadsfört sig via bannerannonser med Harry Potter riktade till en svensk publik.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer