Med orden ”For the Curious Kind” har e-handelsjätten Amazon rullat ut sitt ljudbolagsbolag Audible i Sverige den senaste veckan. På Audible.se erbjuds just nu en månad gratis för den som vill få tillgång till 300 000 titlar.
Det handlar om delar av Audibles omfattande bibliotek med engelskspråkiga, internationella ljudböcker, samt ljudprogram från etermedier, underhållare, tidningsförlag och leverantörer av företagsinformation.
Audible erbjuder även originalinnehåll i podcastformat. Ett antal egenproducerade poddar, så kallade Audible Originals, ges nu ut med svenska profiler på engelska.
Först ut av dessa är Curios med Micael Dahlen, känd som professor på Handelshögskolan i Stockholm och författare av böcker som Nextopia. Enligt Audible ska Micael Dahlen ”med glimten i ögat” utforska ”olika frågeställningar som hör det moderna livet till, tillsammans med ledande tänkare världen över”.
Micael Dahlens podd är skapad och framtagen i samarbete med den Stockholmsbaserade innehållsbyrån Soundtelling, och lanseras i dag, fredag den 25 oktober. Fler program med svenska profiler uppges vara under produktion.
Satsningen sker i samband med en utomhuskampanj i Stockholm och Malmö där mystiska ord som ”Monkey Heaven”, ”Animal Bath”, och ”Axehound” har presenterats med Audible som avsändare. Den som sökt efter deras innebörd på nätet har belönats med en gratis ljudbok, enligt ett pressmeddelande från Audible i Sverige.
Läs mer: Kampen om ljudboksmarknaden i Sverige: En riktig rysare
Med sin satsning utmanar Audible.se inte bara ljudboksbolag som Storytel STORY B +0,19%Dagens utveckling, Nextory och Bookbeat, men även Spotify, som just nu storsatsar på eget poddinnehåll.
Amazons ljudboksbolag Audible är världens största producent och säljare av nedladdningsbara ljudböcker och annat ljudinnehåll. Under 2018 laddades nästan 3 miljarder timmar innehåll ned via tjänsten.
Amazon har nått många svenska kunder sedan flera år tillbaka med sin fysiska läsplatta Kindle och tillhörande ljudbokstjänst. Audible har tidigare marknadsfört sig via bannerannonser med Harry Potter riktade till en svensk publik.