Annons

Amazons toppchef: ”Kunderna utsätts för AI varje dag”

Werner Vogels, teknikchef på Amazon.
Werner Vogels, teknikchef på Amazon. Foto: Amanda Lindgren
Artificiell intelligens och maskininlärning styr Amazon och Alexa är bara början till en röstrevolution. Det berättar Amazons teknikchef Werner Vogels i en intervju med Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Han är teknikchef för en av världens mest uppmärksammade techbolag. Amazon har tagit greppet om världens e-handel och leder teknikutvecklingen kring hur vi handlar på nätet.

Just nu är det maskininlärning, datorer som lär sig av data de matas med, och artificiell intelligens, AI, som driver den stora utvecklingen för hur Amazon utvecklar sin e-handelsplattform. 

Det har man gjort under en längre tid i och med den enorma mängd data bolaget samlat in från sina kunders handlande på nätet. 

Men de senaste åren har Amazon kunnat göra större framsteg i och med teknikutvecklingen, menar bolagets teknikchef Werner Vogels i en intervju med Di Digital.

”En större trend vi ser är att Amazons kunder utsätts för maskininlärning varje dag, det genomsyrar hela vårt system. Det kan handla om kvalitetskontroll av betygsättning av varor, att ta bort kränkande språk i recensioner eller att identifiera och ta bort förfalskningar från e-handeln”, säger han.

Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon 

Werner Vogels anställdes av Amazon 2004, kort därefter blev han bolagets teknikchef. Han togs in för att skala upp Amazons hantering av data och har pekats ut som arkitekten bakom bolagets mycket lukrativa molnlösning Amazon Web Services, AWS. 

Amazon har miljarder ordar och vi vet exakt vart de ska.

Under förra året hade AWS intäkter på 17,5 miljarder dollar, motsvarande 158 miljarder kronor, med en tillväxt på 43 procent. 

Läs mer: Amazons besked en lättnad för svenska handlare 

Werner Vogels driver alltså handelsjätten och numera molntjänstjättens tekniska utveckling framåt. Han berättar att just AI inom handel har gjort det möjligt för Amazon att växa som man gjort och öka orderintaget från kunderna. Den volym bolaget har av beställningar i dag, hade knappast kunna hanteras av människor.

”Vi har så god data vilket gör att vi kan hjälpa kunderna och vi har tur som har en lång historia med maskininlärning. Det innebär att vi kan använda data från förr för att ta intelligenta beslut om framtiden. Amazon har miljarder ordar och vi vet exakt vart de ska”, säger Werner Vogels.

Data om personer har under den senaste tiden blivit ett känsligt ämne. I och med flera större läckor har användare blivit mer och mer vaksamma kring och medvetna om hur deras data odlas, hanteras och kultiveras av olika plattformar. 

Enligt Werner Vogels använder Amazon kunddata endast för att hjälpa människor ta bättre beslut kring hur de handlar. Kunderna märker inte av de miljontals processer som sker i bakgrunden när de handlar, det de märker av är exempelvis smartare rekommendationer och förslag på produkter, om de ens tar notis av det.

”Ser man på rekommendationer på böcker skiljer den sig mycket från exempelvis skor. När det kommer till böcker vill man upptäcka nya saker, med skor vill man minimera returerna.”

”Om kunden har en viss storlek av en viss modell kan vi ge rekommendationer om en viss storlek av en annan modell som vi vet passar kundens fot i och med data vi har. Vi har också sett att kunder beställer tre storleksvarianter av samma sko och lämnar tillbaka två. Det kan vi undvika med maskininlärning. Vi vill försäkra oss om att vi kan använda data för att få kunderna att ta bättre köpbeslut.”

Läs mer: Nu är Amazons datacenter igång – räknar med fler investeringar 

Ett konkret exempel där maskininlärningen faktiskt syns direkt för Amazons kunder är bolagets storsatsning på röststyrning. 

Rösttekniken driver enormt mycket innovation.

Amazons smarta högtalarserie Echo, med röststyrningssystemet Alexa, bygger på att processerna blir "smartare" ju mer kunden använder Alexa. Genom att ge Alexa kommandon lär systemet känna användaren och kan hjälpa hen på ett mer effektivt sätt med exempelvis musikval, shopping eller vädersökningar. 

Läs mer: Amazon dubblar satsningen på röstassistenten Alexa 

Det är också i röststyrningen som Werner Vogels ser framtidens relation mellan människa och maskin.

”Rösttekniken driver enormt mycket innovation världen över och jag är väldigt glad över utvecklingen. Det är ett mycket naturligare sätt för folk att interagera med digitala system och det tvingar oss som utvecklare att skapa mycket system som fokuserar mer på människor än datorernas kapacitet”, säger Werner Vogels.

Samtidigt dras de tidiga produkterna, exempelvis smarta högtalare från teknikjättarna, med problem. Många kunder har frågat sig hur smarta de egentligen är och pekar på begränsningarna kring funktioner. Hur smart är det att kunna berätta hur vädret ser ut i eftermiddag?

”Vi har kommit till en punkt där det är bra nog, men det betyder inte att det ska stanna upp. Det är användbart på ett sätt som gör det möjligt för användarna att göra det mesta de vill göra, men det kan alltid bli bättre”, säger Werner Vogels.

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige

Teknikchefen pekar på att de första produkterna med röstteknologi ska ses som en introduktion för användarna till den nya tekniken.

Därmed kan man säga att Amazon lite lömskt introducerat användarna för tekniken för att kunna bredda till fler produkter och funktioner i framtiden. Werner Vogels ser framför sig att vi inom några år kastar tangentborden och endast förlitar oss på röstkommandon.

”Vi är glada över att Echo-produkterna varit en succé. Men det är bara en implementering av röstteknologin. Det handlar om att göra användarna bekväma med röstteknologi. Ett första steg är att se att det är något som konsumenter vill ha, där har Alexa gjort ett viktigt jobb.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies