(Di Digital/Visby) Amazons molnlagringsdel Amazon Web Services (AWS) storsatsar på Sverige. Sedan tidigare finns det planer på tre datacenter i Sverige: ett i Eskilstuna, ett i Västerås och ett i Katrineholm.
Som nästa steg i satsningen i Sverige öppnar nu AWS en hubb i Stockholm dit startupbolag kan komma för att förverkliga sina idéer.
”Tidigare har vi bara startat 'lofts' i enorma marknader för AWS som New York, London och München. Det här visar hur viktig den svenska marknaden är för oss”, säger Eric Morales, affärsutvecklingschef inom startup och gaming på AWS i bland annat Norden och flera länder i Europa.
Startup-hubben kommer inhysas på den centrala adressen Regeringsgatan 65 i Stockholm, i närheten av både Sup46 och Epicenter. AWS hubb kommer vara på tre olika plan i huset på sammanlagt 920 kvadratmeter. Allt är gratis och alla är välkomna.
”Förutom gott kaffe kommer man kunna hänga med andra väldigt smarta och drivna personer”, säger Eric Morales.
Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon
Utvalda bolag ska få extra hjälp av AWS för att komma igång med sin idé. I en koordinerad kampanj med Amazon.com och Amazon Prime kan startupbolag som erbjuder fysiska produkter få gratis marknadsföring på Amazons plattform.
”Vi har flera program som hjälper startups att skala. Det här är ett av dem och vi är ivriga på att träffa så många svenska hårdvaruföretag som möjligt”, säger Eric Morales.
Samtidigt närmar sig AWS moderbolag den svenska marknaden. Di Digital avslöjade nyligen att Amazon startat ett betalbolag i Sverige och ansökt hos Finansinspektionen om att få tillhandahålla betaltjänster. Sedan i fjol är domänen Amazon.se i ehandelsjättens ägo.
Amazons planer för Sverige är inget Eric Morales vill kommentera i intervjun med Di Digital.
”Jag vet inte vad du pratar om”‚ säger han.
För AWS är Sverige en prioriterad marknad. Byggnationen av de tre datacentren går som planerat och kommer att stå klara under året, enligt Eric Morales. Flera gånger under Di Digitals intervju med affärsutvecklingschefen nämner han hur viktig den svenska marknaden är för företaget.
”Vi startade lite försiktigt för fyra år sedan. Ganska snabbt insåg vi att Sverige överleverar. Nästan alla företag som vi jobbar med vill gå globalt direkt och det gör Sverige till en exceptionellt bra marknad för oss”, säger Eric Morales.
Hubben är en del av AWS marknadsföring för att etablera sig i Sverige och kommer vara öppen under begränsad tid, mellan 15 oktober och 9 november.
Läs mer: Amazons molnchef: "En marknad som omsätter biljoner"
Även om bolaget enligt Eric Morales går bra och säljer sina tjänster i jämn takt, så är man än så länge inte ett hushållsnamn på den svenska marknaden.
”Vårt varumärke är inte lika starkt som några av de andra stora bolagen i Sverige. Det här är ett sätt för oss att visa att vi är här och har verktyg som ni kan använda för att lyckas”, säger Eric Morales.