Hoppa till innehållet

Amazon vill charma Stockholm – erbjuder gratis kontorsplatser

It-jätten Amazon Web Services kommer under hösten att driva en startup-hubb i Stockholm. Tanken är att techbolag ska kunna samlas, arbeta och ta hjälp av Amazon för att få fart på sina affärer.

Regeringsgatan 65, där Amazon Web Services under hösten kommer att driva en startup-hubb.
Regeringsgatan 65, där Amazon Web Services under hösten kommer att driva en startup-hubb.Foto: TT

(Di Digital/Visby) Amazons molnlagringsdel Amazon Web Services (AWS) storsatsar på Sverige. Sedan tidigare finns det planer på tre datacenter i Sverige: ett i Eskilstuna, ett i Västerås och ett i Katrineholm.

Som nästa steg i satsningen i Sverige öppnar nu AWS en hubb i Stockholm dit startupbolag kan komma för att förverkliga sina idéer.

”Tidigare har vi bara startat 'lofts' i enorma marknader för AWS som New York, London och München. Det här visar hur viktig den svenska marknaden är för oss”, säger Eric Morales, affärsutvecklingschef inom startup och gaming på AWS i bland annat Norden och flera länder i Europa.

Startup-hubben kommer inhysas på den centrala adressen Regeringsgatan 65 i Stockholm, i närheten av både Sup46 och Epicenter. AWS hubb kommer vara på tre olika plan i huset på sammanlagt 920 kvadratmeter. Allt är gratis och alla är välkomna.

”Förutom gott kaffe kommer man kunna hänga med andra väldigt smarta och drivna personer”, säger Eric Morales.

Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon

Utvalda bolag ska få extra hjälp av AWS för att komma igång med sin idé. I en koordinerad kampanj med Amazon.com och Amazon Prime kan startupbolag som erbjuder fysiska produkter få gratis marknadsföring på Amazons plattform.

Eric Morales, affärsutvecklingschef inom startup och gaming på AWS i bland annat Norden och flera länder i Europa.
Eric Morales, affärsutvecklingschef inom startup och gaming på AWS i bland annat Norden och flera länder i Europa.Foto: Pressfoto.

”Vi har flera program som hjälper startups att skala. Det här är ett av dem och vi är ivriga på att träffa så många svenska hårdvaruföretag som möjligt”, säger Eric Morales.

Samtidigt närmar sig AWS moderbolag den svenska marknaden. Di Digital avslöjade nyligen att Amazon startat ett betalbolag i Sverige och ansökt hos Finansinspektionen om att få tillhandahålla betaltjänster. Sedan i fjol är domänen Amazon.se i ehandelsjättens ägo.

Amazons planer för Sverige är inget Eric Morales vill kommentera i intervjun med Di Digital.

”Jag vet inte vad du pratar om”‚ säger han.

För AWS är Sverige en prioriterad marknad. Byggnationen av de tre datacentren går som planerat och kommer att stå klara under året, enligt Eric Morales. Flera gånger under Di Digitals intervju med affärsutvecklingschefen nämner han hur viktig den svenska marknaden är för företaget.

”Vi startade lite försiktigt för fyra år sedan. Ganska snabbt insåg vi att Sverige överleverar. Nästan alla företag som vi jobbar med vill gå globalt direkt och det gör Sverige till en exceptionellt bra marknad för oss”, säger Eric Morales.

Hubben är en del av AWS marknadsföring för att etablera sig i Sverige och kommer vara öppen under begränsad tid, mellan 15 oktober och 9 november.

Läs mer: Amazons molnchef: "En marknad som omsätter biljoner"  

Även om bolaget enligt Eric Morales går bra och säljer sina tjänster i jämn takt, så är man än så länge inte ett hushållsnamn på den svenska marknaden. 

”Vårt varumärke är inte lika starkt som några av de andra stora bolagen i Sverige. Det här är ett sätt för oss att visa att vi är här och har verktyg som ni kan använda för att lyckas”, säger Eric Morales.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera