Hoppa till innehållet

Amerikaner spås köpa betaljätten Nets

Det danska betalningsföretaget Nets bekräftade redan i juli att de haft kontakt med potentiella köpare. Nu pekas den amerikanska private equity-firman Hellman & Friedman ut som trolig köpare.

Nets vd Bo Nilsson. Foto: Nets
Nets vd Bo Nilsson. Foto: Nets

Konsolideringsvågen fortsätter på marknaden för betallösningar. I slutet av juli såldes svenska Bambora till franska Ingenico Group för 14 miljarder kronor. Bambora består i sin tur av ett dussintal uppköp och sammanslagningar som genomförts av huvudägaren Nordic Capital sedan 2013.

Läs mer: Bambora säljs för 14 miljarder till franska betaljätten Ingenico 

Några veckor innan dess bekräftade det danska betalningsföretaget Nets att de haft kontakt med potentiella köpare, något som fick aktien att stiga på Köpenhamnsbörsen. 

Läs mer: Fintech-jätten Nets stiger på budrykten 

Även Nets är ett resultat av en serie förvärv och sammanslagningar. Bland annat har man köpt de svenska bolagen Payzone, Dibs och Nordeas bolag Kortaccept. 

Nets noterades i september 2016 av ett konsortium med Bain Capital, Advent International och pensionsfonden ATP. Det var då en av de största börsnoteringarna i Europa i 2016. 

Foto:
Webbsidan för den amerikanska private equity-firman Hellman & Friedman.

Nu, bara ett år senare, pekas den amerikanska private equity-firman Hellman & Friedman ut som trolig köpare av Nets. Styrelsen i Nets ska ha haft möte de senaste dagarna för att diskutera hur man ska gå vidare. Enligt uppgifter till Financial Times kan Nets och Hellman & Friedman snart inleda exklusiva samtal om ett uppköp.

Läs mer: Nets vd öppnar för köp av Bankgirot 

Prislappen på Nets vid en potentiell affär beskrivs av affärstidningen vara minst 40 miljarder kronor (5 miljarder dollar). Nets har idag ett börsvärde på cirka 39 miljarder kronor idag (31 miljarder danska kronor).

Finwire / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera