Quixel grundades 2011 i Uppsala av Teddy Bergsman och Waqar Azim. De använder sig av en egenutvecklad skanningsteknik som kan skapa kopior av till exempel landskap – från minsta grässtrå till största berg.
Deras tjänst används främst inom spel- och filmindustrin, där deras teknik bland annat bidragit till den senaste animerade versionen av Djungelboken.
Bolaget med över 100 anställda har sedan starten tagit in 38 miljoner kronor i riskkapital, från bland andra GP Bullhound och Lundinfamiljens investeringsbolag Back In Black.
Men nu står det klart att speljätten Epic Games förvärvar det svenska startupbolaget. Köpesumman i affären är inte offentliggjord.
”Det här är otroligt roligt och en extrem bekräftelse för vårt team och allt vi arbetat för. Vi tror på samma framtid som Epic Games, och det här kommer att accelerera vår vision om att skanna hela världen och göra allt material tillgängligt för alla skapare”, säger Quixels vd och medgrundare Teddy Bergsman till Di Digital.
Ny Teknik och flera amerikanska medier var först att rapportera om nyheten.
I och med köpet kommer tidigare användare av Unreal Engine – Epic Games spelmotor – få tillgång till Quixels databas där bolagets alla 3d-modeller finns samlade.
Läs även: Fler spelnoteringar på gång: ”Många bra bolag som man missar”
Quixel har använt Unreal Engine sedan flera år tillbaka. Relationen bolagen emellan nådde en ny nivå tidigare i år berättar Teddy Bergsman, då de samproducerade en reklamfilm för Unreal Engine.
”Jag är extremt glad över att det här händer. Det är en dröm som går i uppfyllelse att det är just Epic Games vi blir uppköpta av.”
Under 2018, som var ett förkortat räkenskapsår på nio månader, omsatte Quixel 15,7 Mkr och noterade en förlust på 16,7 Mkr.
”Nu fortsätter vi med exakt det vi gjort tidigare, bara snabbare. Vi vidareutvecklar våra team för att kunna täcka större delar av världen. Nu kan vi bygga flera enheter så att vi kan hantera större delar data. I längden innebär det här att mängden material som vi kan skanna varje dag ökar dramatiskt”, säger han.
Epic Games är ett av världens största spelbolag utanför börsen. När Tencent investerade i bolaget i fjol värderades 15 miljarder dollar, motsvarande 145 miljarder kronor. Flaggskeppstiteln Fortnite, som lanserades 2017, är ett så kallat shooter-spel som även fungerar som ett socialt nätverk.
Läs mer: Fortnite-bolaget flyttar till spelklustret på Södermalm