Hoppa till innehållet

Amerikanskt ras skakar digitala låneföretag

Digitala låneplattformar är ett hett investeringsområde. Men när den amerikanska föregångaren Lending Club nu kraschat på börsen riskerar kylan att sprida sig.

Lending Club gjorde succédebut på börsen i fjol men har i år rasat ihop.
Lending Club gjorde succédebut på börsen i fjol men har i år rasat ihop.Foto: TT

Lending Club är galjonsfiguren när det kommer till så kallade “peer-to-peer”-låneföretag. Bolaget förmedlar lån mellan såväl privatpersoner som företag och har funnits sedan 2007. I december förra året noterades Lending Club på New York-börsen. Det blev en smakstart för bolaget som steg med 100 procent och som höst värderades till 80 miljarder kronor. Men i år har resan varit den omvända. Hela Lending Clubs kursuppgång har raderats ut och bolaget handlas nu under introduktionskursen.

I Sverige finns en rad bolag som på olika sätt arbetar med att förmedla lån mellan privatpersoner och andra privatpersoner eller företag. Trustbuddy har funnits sedan 2009 och aktierna handlas på First North. Under första halvåret i år sjönk aktiekursen med 71 procent, vilket gör den till en av de största förlorarna på börsen.

Johan Lundberg, vd för riskkapitalbolaget NFT Ventures som investerar i fintech, tycker inte att peer-to-peer-bolagen hör hemma på börsen. I alla fall inte ännu.

“Jag tror att peer-to-peer måste sätta sig först. Det krävs en inkörsperiod för branschen och då bör bolagen vara privatägda. Se på it-bubblan då det var ehandelsbolag som noterades innan branschen var mogen vilket inte var bra, men nu är de tillbaka igen”, säger han.


Johan Lundberg, vd för NFT Ventures.  

Ett av NFT:s portföljbolag är Toborrow som specialiserat sig på att förmedla lån från privatpersoner till företag. Bolaget startades under 2013 och drog igång sin utlåning i höstas. Bolagets första årsredovisning visar att de hade intäkter på 42 000 kronor under de första 16 månaderna samtidigt som förlusten landade på -10 Mkr.

“Det som är absolut viktigast är att bygga tillit i branschen. Man behöver visa dem som sätter in pengar att de kommer tillbaka. Det går inte att bara försöka maximera tillväxten direkt”, säger Johan Lundberg.

Toborrow har också tagit in finansiering från Bonnier Dagstidningar (som Di är en del av).

Johan Lundberg tror att kursrusningen i Lending Club vid introduktionen i december påverkade investerarna i branschen.

“Den typen av händelser drar upp branschen. Det blir alltid ett större intresse när det är ett bolag som går bra. Om man ser att en börskurs dubblas så dras annat med, det ser man överallt”, säger han.

Men årets ras i Lending Club verkar ännu inte ha fått någon större avkylande effekt. Enligt analyssajten Nordic Web var fintech det område som attraherade mest tidigt riskkapital i Sverige de senaste 18 måndarena.

 

Nu tror jag att vi i höst först kommer att se färre case och att de case som är intressanta kommer att värderas lägre.

 

Nystartade Lendify fick i våras in 20 Mkr från bland annat Fredrik Wallenberg. Även det mer väletablerade Fundedbyme, som främst sysslar med crowdfunding, har tagit in ny finansiering under våren. Bolaget värderades i finansieringsrundan till 76 Mkr, med en omsättning på 1,2 mkr och en förlust på 11,8 Mkr.

Johan Lundberg tror dock att vi kan komma att se en viss försiktighet framöver.

“Det vi såg tidigare var att peer-to-peer värderingsmässigt låg högre än fintech generellt. Nu tror jag att vi i höst först kommer att se färre case och att de case som är intressanta kommer att värderas lägre. De blir mer harmoniserade med branschen som helhet”, säger han.

Samtidigt som investerarna blivit mer tveksamma om har de traditionella finansaktörerna vaknat till liv. Amerikanska Goldman Sachs förväntas snart starta sin egen låneplattform, något som säkerligen kommer att innebära ökad konkurrens om marknaden. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera