Annons

Amuse ger artister betalt i förskott – datan bestämmer vem som får vad

Andreas Ahlenius (tv) och vd Diego Farias är två av musikbolaget Amuses fem grundare.
Andreas Ahlenius (tv) och vd Diego Farias är två av musikbolaget Amuses fem grundare. Foto: Press.
Musikbolaget Amuse öppnar året med att lansera en ny tjänst som ska ge artister pengar i förskott, byggt på data som kan förutspå vilka låtar som kommer att streamas i framtiden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Stockholmsbaserade Amuse (NTL), som bland andra backas av Raine Ventures, fortsätter utmana musikbranschen. Nu lanserar bolaget en funktion som ger ersättning till artister i förskott, beräknat på data som kan visa hur mycket artisternas musik kommer strömmas i framtiden.

”Vi jobbar med prediktiva modeller för att förutse vart en artist är på väg. Genom maskinlärning och algoritmer vet vi ungefär hur mycket streams en låt kan generera och då kan vi vara ganska trygga på att kunna betala ut pengar i förskott”, säger bolagets medgrundare och vd Diego Farias.

Funktionen heter Fast Forward och enligt bolaget kommer den förhoppningsvis förändra förutsättningarna för många artister som tvingas ligga ute med pengar när exempelvis turnéer ska planeras och genomföras.

Det handlar också om att pengaflödena för ersättning är sega, vilket bidrar till att inkomstsituationen för artister är högst osäker. Fast Forward innebär att artister kan få ersättning för royalties i upp till sex månader framåt i tiden.

”Om du genererar streams i januari är det inte säkert att du har dem ens i mars. Det finns ett naturligt segt pengaflöde som egentligen inte gynnar andra än musikindustrin och definitivt inte artisterna. Det här känns som en stor grej som vi kan fixa med hjälp av teknik”, säger Diego Farias.

Bolaget, som har medgrundare med bakgrund i musikbranschen och på bland annat Spotify, arbetar med algoritmer som läser av strömningsdata för att utse vilka artister man ska knyta till sig. Datan gör det möjligt att se trender och vilka artister som tycks ha en stark följarskara. 

Enligt bolaget har man tillgång till 27 miljarder datapunkter i beslutsunderlaget när artister ska få ersättning genom Fast Forward.

Läs mer: Så ska datan göra Amuse till framtidens skivbolag 

Diego Farias får relativt ofta frågan från journalister om bolagets inställning till musik, att popularitet och data styr urvalet, kan vara negativ för branschen i stort om spelreglerna endast bestäms av data. 

Även jag ställer frågan: Bidrar Amuse till att göra musiken som produceras och skeppas ut generisk?

”Någon ställde frågan om jag var rädd att döda musikens själ. Men det vi gör är att snarare övervaka hur den rör sig och ser ut. Vi tittar på underliggande data som visar vad musikkonsumenten gör. Vi har fin data om det och det använder vi för att elda på fansen”, blev svaret från Diego Farias.

Amuse grundades 2015 och i september 2017 fick man bland andra in stjärnproducenten och Black Eyed Peas-profilen will.i.am som delägare. 

Läs mer: Black Eyed Peas-profil investerar i svensk musikstartup

I maj förra året tog bolaget in en runda på totalt 135 miljoner kronor, där Raine Ventures ledde rundan. Pengarna skulle investeras i marknadsföring och lansering i fler världsdelar. Nu öppnar Amuse för ännu en runda för att ta in investerare är aktuell inom kort.

Amuses nya tjänst Fast Forward.
Amuses nya tjänst Fast Forward. Foto: Press.

”Vi är på en otrolig tillväxtresa och vi behöver en massa raketbränsle för att komma iväg. Vi tar snabbt marknadsandelar och vi behöver mer kapital under året. Vi har ett stort inflöde av VC-bolag som vill vara med på resan”, säger Diego Farias.

Hur 2018 gick vill Diego Farias inte avslöja. Men enligt medgrundaren och vd:n befinner sig Amuse på rätt väg framåt.

”Vi har inte redogjort för siffror i år. Vi har varit känsliga för att dela den informationen. Det viktiga att förstå är vart Amuse befinner sig, gör-det-själv-delen i musikindustrin växer i rasande takt. Det handlar om miljarder dollar per år och det råder ingen tvekan om att Amuse befinner sig i den vertikal där det händer”, säger han.

Läs mer: Miljonregn över Amuse – spårar nya musikstjärnor via streamingdata 

Genom den nya tjänsten, Fast Forward, hoppas nu bolaget att man kan ta ytterligare marknadsandelar på en musikbransch i hård konkurrens om vem som kan hitta och göra pengar på nästa stora musikunder. 

Även om att lägga ut pengar i förskott inte är något nytt för musikbranschen, är tekniken bakom beslutsfattandet nyskapande.

”Vi tror att det kommer få ett otroligt fint genomslag för industrin. Det här har artisterna väntat på. Vi fortsätter sätta tryck på musikindustrin och har ett transparent sätt att visa hur pengarna flödar. Det handlar om att gå från att vara en liten sten i skon till att bli en stor sten i skon”, säger Diego Farias.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer