Hoppa till innehållet

Amuse-grundaren: ”Jag städade tåg på nätterna”

Via hotellbranschen tog sig Diego Farias till Tradera och Stardoll, två av techsektorns viktigaste plantskolor. I Startup Stories berättar han om uppväxten i Tensta och vad han har kvar att lära sig som vd för det mobila skivbolaget Amuse.

Diego Farias växte upp i Stockholmsförorten Tensta, där han gick EU-linjen på gymnasiet kring millennieskiftet. Efter att ha städat tåg åt SJ vidgas hans vyer ytterligare på hotellet Sheraton.

Under det tidiga 2000-talet reser alla från Britney Spears till Westlife till Stockholm för att göra musik ihop med svenska producenter som Max Martin.

”Jag tror att Christina Aguilera checkade in under namnet ’Alotta Heartache’. Ett fantastiskt bra namn”, berättar Diego Farias i intervjupodden Startup Stories.

En stammis på Sheraton rekommenderade honom att söka jobb på Tradera, marknadsplatsen med amerikanska Ebay som förlaga.

Där jobbade han med kundtjänst ihop med en rad blivande stjärnor inom Stockholms techvärld. Daniel Ek, som två år senare skulle grunda Spotify, var konsult inom sökmotoroptimering.

Jonas Nordlander, som senare skulle bli miljardär på radannonssajten Avito, var en Tradera-chef med gränslöst självförtroende. Men han var också prestigelös.

”Jonas snackade med alla på bolaget. Jag har minnen av att han kom in, kavlade upp sina fina skjortärmar och körde kundtjänst fram till elva på kvällen”, säger Diego Farias.

Get pizza and get money

Efter en sejour på Stardoll – ett av Stockholms hetaste startupbolag – hamnade Diego Farias på Warner Music.

Där var hans ambition att utgå ifrån streamingdata för att utveckla skivbolagets digitala affär. Men tiden på Warner slutade med att hans tjänst försvann när skivbolaget skar i organisationen.

Sedan tre år tillbaka är Diego Farias vd och en av fyra grundare av det mobila skivbolaget Amuse. Bolaget låter artister distribuera sin musik globalt via mobilen. Stora mängder lyssnardata ligger sedan till grund för vilka artister som Amuse erbjuder kontrakt.

Bolaget har hittills tagit in omkring 150 miljoner kronor i riskkapital. Stjärnproducenten Will.i.am är delägare och titulerar sig själv medgrundare.

Som ny vd fick Diego Farias rådet ”get pizza and get money”, något han ofta återkommer till.

”Pizzan beskriver hur man ser efter de som jobbar i bolaget och ser till att de har allt de behöver för att frodas. Pengarna är för att se till att bolaget kan springa framåt i full fart.”

Vad har du kvar att lära dig som vd?

”Ekonomi är en av sakerna som har varit utmanande. Jag har ju ingen universitetsutbildning. Men att ta in kapital för att finansiera bolaget handlar mer om relationer.”

Lyssna på hela intervjun i Startup Stories:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera