Annons

Amuse-grundaren: ”Jag städade tåg på nätterna”

Diego Farias har varit med och grundat Amuse, som distribuerar musik och analyserar lyssnardata för att hitta nästa generations popstjärnor.
Diego Farias har varit med och grundat Amuse, som distribuerar musik och analyserar lyssnardata för att hitta nästa generations popstjärnor. Foto: Jack Mikrut / Grafik: Anna Byström
Via hotellbranschen tog sig Diego Farias till Tradera och Stardoll, två av techsektorns viktigaste plantskolor. I Startup Stories berättar han om uppväxten i Tensta och vad han har kvar att lära sig som vd för det mobila skivbolaget Amuse.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Diego Farias växte upp i Stockholmsförorten Tensta, där han gick EU-linjen på gymnasiet kring millennieskiftet. Efter att ha städat tåg åt SJ vidgas hans vyer ytterligare på hotellet Sheraton.

Under det tidiga 2000-talet reser alla från Britney Spears till Westlife till Stockholm för att göra musik ihop med svenska producenter som Max Martin.

”Jag tror att Christina Aguilera checkade in under namnet ’Alotta Heartache’. Ett fantastiskt bra namn”, berättar Diego Farias i intervjupodden Startup Stories.

En stammis på Sheraton rekommenderade honom att söka jobb på Tradera, marknadsplatsen med amerikanska Ebay som förlaga.

Där jobbade han med kundtjänst ihop med en rad blivande stjärnor inom Stockholms techvärld. Daniel Ek, som två år senare skulle grunda Spotify, var konsult inom sökmotoroptimering.

Jonas Nordlander, som senare skulle bli miljardär på radannonssajten Avito, var en Tradera-chef med gränslöst självförtroende. Men han var också prestigelös.

”Jonas snackade med alla på bolaget. Jag har minnen av att han kom in, kavlade upp sina fina skjortärmar och körde kundtjänst fram till elva på kvällen”, säger Diego Farias.

Get pizza and get money

Efter en sejour på Stardoll – ett av Stockholms hetaste startupbolag – hamnade Diego Farias på Warner Music.

Där var hans ambition att utgå ifrån streamingdata för att utveckla skivbolagets digitala affär. Men tiden på Warner slutade med att hans tjänst försvann när skivbolaget skar i organisationen.

Sedan tre år tillbaka är Diego Farias vd och en av fyra grundare av det mobila skivbolaget Amuse. Bolaget låter artister distribuera sin musik globalt via mobilen. Stora mängder lyssnardata ligger sedan till grund för vilka artister som Amuse erbjuder kontrakt.

Bolaget har hittills tagit in omkring 150 miljoner kronor i riskkapital. Stjärnproducenten Will.i.am är delägare och titulerar sig själv medgrundare.

Som ny vd fick Diego Farias rådet ”get pizza and get money”, något han ofta återkommer till.

”Pizzan beskriver hur man ser efter de som jobbar i bolaget och ser till att de har allt de behöver för att frodas. Pengarna är för att se till att bolaget kan springa framåt i full fart.”

Vad har du kvar att lära dig som vd?

”Ekonomi är en av sakerna som har varit utmanande. Jag har ju ingen universitetsutbildning. Men att ta in kapital för att finansiera bolaget handlar mer om relationer.”

Lyssna på hela intervjun i Startup Stories:

Länk till acast
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies