Hoppa till innehållet

Analys: Tesla är för elbilar vad Apple varit för mobiler

Det japanska mäklarhuset Nomura är fortsatt optimistiska till elbilstillverkaren Tesla. I en färsk analysuppdatering upprepar mäklarhuset sin köprekommendation med riktkursen 500 dollar per aktie.

Teslas Model 3.
Teslas Model 3.Foto: Tesla.

Det har varit ett par tunga månader för elbilstillverkaren Tesla som tyngts av produktionsproblem för nya Model 3. I rapporten för det tredje kvarlatet, som presenterades förra veckan, redovisade Tesla sin största förlust hittills. Aktien rasade med 6,8 procent i spåren av rapporten.

”I slutändan är allt vårt fel – och först och främst mitt fel”, sa vd Elon Musk i samband med rapporten.

Läs mer: Elon Musk ber om ursäkt för Teslas problem

Totalt producerade Tesla 260 Model S under juli–september och i samband med rapporten meddelade elbilstillverkaren att man förväntar sig en veckoproduktion på 5 000 enheter av Model 3 mot slutet av det det första kvartalet 2018. Tidigare bedömde bolaget att man skulle nå den nivån i slutet av 2017.

Som lök på laxen rapporterade elbilssajten Electrek på torsdagen, med hänvisning till källor, att endast 440 Model S tillverkats från juli till slutet av oktober vilket innebär att oktoberproduktionen ska ha uppgått till endast 180 bilar.

En person som inte tappat tron på Tesla är Nomuras analytiker Romit Shah, som i en analysuppdatering upprepar sin köprekommendation och riktkursen 500 dollar.

I analysen pekar Shah på att Teslas elbil har potential att bli för bilbranschen vad Apples Iphone blev för mobiler och leverera rejäl avkastning till investerarna.

Läs mer: Kostnader för Model 3 tynger kvartalsrapporterande Tesla

Nomuras analytiker pekar även på att Tesla lyckats skapa en lojalitet hos sina kunder på samma sätt som Apple, detta trots att majoriteten av dem ännu inte äger en Tesla-produkt.

”På samma sätt tror vi att det sker ett skifte från förbränningsmotorer till elfordon och vi tycker att Tesla har den bästa produkten", skriver Romit Shah i analysen enligt Seeking Alpha.

Analytikerna är överlag splittrade till Tesla-aktien. Enligt en sammanställning från Bloomberg rekommenderar nio analytiker köp, elva behåll och sju sälj. Den genomsnittliga rikkursen ligger på 337,2 dollar per aktie. 

Nomura har den klart högsta riktkursen följt av Berenberg med 455 dollar per aktie. I andra änden av spektrat hittar vi Cowen med en riktkurs på 170 dollar samt UBS och JP Morgan med en riktkurs på 185 dollar.

Tesla-aktien har haft gott om el i batterierna under 2017 och är upp omkring 41,7 procent sedan årsskiftet. På torsdagen stängde aktien på 303 dollar per aktie.

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera