Förändringen mot självkörande bilar är på väg med allt raskare steg. Alla de stora biltillverkarna satsar på att utveckla bilar med teknik för autonom körning.
Men nya aktörer utmanar industrin. Taxiföretaget Uber ser en framtid där det viktigaste för människor är att kunna förflytta sig smidigt. Inte att i första hand äga en egen bil. De biltillverkare som hakar på är vinnare. Samarbeten innebär delade utvecklingskostnader och ökade intäkter.
Utvecklingen påminner om det vi har sett i mobiltelefonibranschen.
Utvecklingen påminner om det vi har sett i mobiltelefonibranschen där operatörerna, mer än telefontillverkarna, har kontakten med kunderna. Undantaget Apple.
Dagens tillkännagivande från Volvo Cars och Uber är därför ett stort steg. Bolagen ska gemensamt satsa 300 miljoner dollar (motsvarande runt 2,5 miljarder kronor) i ett projekt för att utveckla självkörande bilar. Volvo förser Uber med bilar baserade på den sjusitsiga suven XC90. Uber utrustar bilarna med teknik för självkörning som radar, sensorer, kameror och mjukvara.
Läs mer: Volvos planer för framtidens bilar
Tidsplanen är extremt tajt. Uber planerar att ha testbilar rullande i Pittsburgh i USA redan om några veckor. Under testperioden kommer det finnas förare i bilarna, men tanken längre fram är att erbjuda förarlösa taxibilar.
Ska Ubers kunder våga beställa en taxi som kör av sig självt är det lättare om bilmärket utstrålar trygghet.
Volvo har redan levererat ett antal modifierade XC90 till Uber och det ska bli runt hundra innan året är slut. För Volvo är det ett kvitto på att bolagets långa säkerhetsarbete betalar sig. Även om bilarna körs utan förare är det ju vi människor som ska sitta i dem. Och vi har känslor. Allt handlar om tillit och förtroende för tekniken. Det inser Uber som vill dra fördel av Volvos säkerhetsrykte. Ska Ubers kunder våga beställa en taxi som kör av sig självt är det lättare om bilmärket utstrålar trygghet. Volvo har satt upp målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en Volvo från 2020. För att kunna uppfylla det krävs teknik som förhindrar mänskliga misstag i trafiken.
Läs mer: Här utspelar sig slaget om självkörande bilar
Volvo Cars inleder sitt eget storskaliga försök med självkörande bilar i Göteborg nästa år. I projektet Drive Me ska 100 vanliga bilägare vara testpiloter.
Från Ubers sida heter det att man inte utesluter att jobba även med andra biltillverkare. General Motors har gått in i Uberkonkurrenten Lyft och Volkswagen stöder Gett.
Vi kommer att få se fler affärer och samarbeten där biltillverkarna försöker hitta sin plats i den nya värdekedjan. För dem som lyckas anpassa sig finns pengar att tjäna.
Karin Olander skriver om fordonsindustrin för Di och belönades nyligen med Kungliga Automobilklubbens journalistpris.