Hoppa till innehållet

Analysfirman samlade information om 50 miljoner Facebook-användare

Cambridge Analytica kom över information om 50 miljoner Facebookanvändare. 

Foto: Marcio Jose Sanchez

Analysfirman Cambridge Analytica ska ha tankat ner personlig information om Facebook-användare och sålt sina analyser till president Donald Trumps valkampanj 2016. Facebook har tagit ett tydligt avstånd från analysfirman, men enligt New York Times hade företaget en betydligt större tillgång till Facebook-data än vad techjätten vill ge sken av. 

Totalt lyckades analysfirman komma över privat information på över 50 miljoner användare utan deras tillåtelse, enligt tidigare Cambridge-anställda samt dokument som tidningen har kommit över. Detta innebär att det är en av de största dataläckorna på Facebook till dags dato. 

Cambridge Analytica arbetade tillsammans med psykologiprofessorn Aleksandr Kogan som utvecklat en app vid namn thisisyourdigitallife. I fredags tillkännagav Facebook att 270 000 personer laddat ner appen som använde sig av Facebook Login, men år 2014 kan man ha kommit över betydligt mer information än så då Facebook inte var lika säkert som i dag. 

Vidare undrar tidningen om det finns data därute som Facebook inte har kontroll över. 

Informationen användes av den Trump-anknutna analysfirman för att analysera väljare i samband med det senaste presidentvalet. 

Facebooks säkerhetschef Alex Stamos skrev under gårdagen en tweet där han menade att det inte var en läcka då man inte bröt sig in i några system, kringgick några tekniska kontroller eller missbrukade en brist i systemet. Han har dock valt att ta bort denna tweet, även om han hävdar i en annan tweet att den inte innehöll någon felaktig fakta.

TT/Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera