Annons

Analytiker: Samarbetet hotar sänka lönsamheten i H&M:s e-handel

H&M har inlett ett samarbete med Klarna.
H&M har inlett ett samarbete med Klarna. Foto: Di/TT
I samarbetet med Klarna ger H&M bort en del av den digitala värdekedjan. Det kan slå mot lönsamheten i e-handeln, säger Handelsbankens analytiker Magnus Råman.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

H&M:s nästa drag inom e-handeln är ett samarbete med Klarna, som ska leverera betaltjänster till modejätten på ett flertal marknader.

Partnerskapet täcker både butikshandeln och digitala köp.

Därmed kan lönsamheten i H&M:s e-handel komma att sjunka, säger Handelsbankens analytiker Magnus Råman.

”H&M verkar ha gjort bedömningen att de inte är nöjda med sin egen kapacitet att utveckla betalnings- och finansieringslösningar. Sådana är ofta rätt lönsamma. I stället väljer man att dela på lönsamheten här”, säger han.

En tanke med samarbetet är att få fler av de som besöker H&M:s app eller sajt att gå från att titta på kläder till att genomföra ett köp.

”Klarna är välkända för att ha effektiva betaltjänster som förbättrar konverteringsgraden, alltså andelen besök som leder till ett köp”, säger Magnus Råman.

H&M har på senare tid börjat samarbeta med utomstående aktörer inom e-handeln.

Läs mer: H&M om avtalet: ”Klarna står för krediten” 

Tidigare i år meddelade H&M att man i Asien skulle börja sälja varor på Alibabas plattform Tmall. Sedan tidigare finns några av H&M:s varumärken hos stora e-handlare som tyska Zalando och brittiska Asos.

Samarbetet med Klarna är ännu ett exempel på att H&M släpper på tanken om att äga hela den digitala värdekedjan, säger Magnus Råman.

”I den fysiska handeln är H&M där kunderna är. Man betalar hyra på 'high streets' som Drottninggatan, Oxford Street eller Fifth Avenue. I den digitala världen finns det digitala high streets. Man är alltså beredd att betala hyra eller commission även där för att fånga trafiken.”

Under den inledande handeln på måndagen backade H&M:s aktie något på en fallande börs.

Modebolaget aktie har de senaste tolv månaderna fallit 22 procent. Aktiemarknaden har oroat sig för en svår omställning till digital försäljning, växande varulager och krympande lönsamhet i de fysiska butikerna.

Tidigare i år presenterade dock H&M förhållandevis starka e-handelssiffror. Under 2017 ska den digitala vinstmarginalen ha varit 22 procent, vilket är mer än fyra gånger så högt som det rena e-handelsbolaget Zalando under samma period.

Ett samarbete med Klarna antyder att H&M:s ehandelsaffär kan bli mindre lönsam framöver, säger Magnus Råman.

”Samarbetet med Klarna pekar på att lönsamheten i H&M:s e-handel inte kommer vara den samma”, säger han.

H&M:s e-handelssiffror går inte att jämföra med Inditex, som äger butikskedjan Zara, eller japanska Uniqlo eftersom ingen av dessa särredovisar sin e-handel.

Klarna är inte ensam partner till H&M på betalningsområdet. Nyligen kunde Di Digital rapportera att modebolaget precis som Netflix och Facebook använder sig av Adyens tjänster på området.

Läs mer: H&M:s nya e-handelsgiv – tar efter Netflix och Facebook 

Läs mer: H&M sent inne på Alibabas plattform 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer