Annons

Inför rapporten: Så mycket tror analytikerna att Spotify kan stiga

Analytiker på New York Stock Exchange, fasaden vid Spotifys notering den 3 april 2018.
Analytiker på New York Stock Exchange, fasaden vid Spotifys notering den 3 april 2018.
Aktieanalytikerna som följer Spotify är mer positiva, i förhållande till aktiekursen, än på länge. Det visar Di Digitals genomgång inför måndagens kvartalsrapport.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hittills har de generellt haft fel. Sedan Spotify noterades på New York-börsen har analytikerna som följer bolaget varit övervägande positiva till aktien. Men kursen har alltjämt gått knackigt.

Sedan direktnoteringen i april i fjol har Spotifys aktiekurs backat med hela 20 procent. Börsvärdet är numera 208 miljarder kronor, sett till torsdagens stängningskurs i USA. Det är en bra bit under H&M:s börsvärde på 340 miljarder kronor. Tiden då bolagen hade ett snarlikt börsvärde känns därmed avlägsen.

Men den stadiga kursnedgången hindrar inte merparten av analytikerkåren att upprepa sina köpråd inför kvartalsrapporten på måndag, den 28 oktober.

Av de 30 analytiker som ingår i Bloombergs sammanställning har 60 procent en köp-rekommendation på aktien. Det är visserligen 6 procent färre än inför förra kvartalsrapporten i juli. Men andelen som ger rådet ”sälj” har halverats till knappt 7 procent av analytikerna, under samma period. 

Andelen osäkra analytiker, med ”behåll” som säljråd, har ökat från 21 procent i juli till 33 procent i dag. 

Riktkurserna varierar rejält, från 80 dollar och upp till 205 dollar per aktie. Men den genomsnittliga riktkursen är ändå hög: 161 dollar. Det indikerar en potentiell uppsida på 36 procent mot torsdagens stängningskurs på 118,8 dollar.

Tron på en revansch är därmed starkare än på länge. Uppsidan har inte varit så stor sedan början av januari i år, sett till de blinkande siffrorna i Bloombergs skärmar.

Den analytiker med högst officiella riktkurs på Spotify, 205 dollar per aktie, är Nordea-analytikern Daniel Ovin. Den som följt hans råd det senaste året har än så länge sett sina Spotifyaktier backa med närmare 19 procent. Men det ger ju bara optimisterna vatten på sin kvarn. Ju mer aktien faller, ju större är uppsidan om han får rätt.

Värt att notera: Daniel Ovin är den enda svenska analytiker som bevakar den svenska streamingjätten, enligt Bloombergs sammanställning. SEB har lagt ner sin bevakning sedan länge. Intresset för aktien är således bristfälligt i Spotifys hemland, trots att huvudkontoret på Regeringsgatan 19 ligger inom gångavstånd från de flesta bankkontor i centrala Stockholm. 

I blickfånget inför Spotifys kvartalsrapport på måndag står, som vanligt, nyckeltal över användartillväxt, intäkt per användare och bruttomarginal. 

Av analytikernas kommentarer framgår även att nervositeten är stor kring hotet på streamingområdet från jättar som Amazon och Apple. Många konkurrenter fortsätter nämligen att rulla ut nya satsningar och partnerskap som hotar Spotifys marginaler och tillväxt, inte minst bland unga användare. 

Analys: Tv-drama tonar upp mellan Apple och Spotify

Spotifys satsningar på dataanalys, poddar och ett skräddarsytt utbud anses stärka användarnas lojalitet. Men det innebär även att Spotify måste fortsätta investera i ett attraktivt och exklusivt podderbjudande, enligt en analys från Bloomberg Intelligence.

Spotifys egen prognos inför det tredje kvartalet indikerar att antalet månatliga användare ska stiga från 232 miljoner vid förra kvartalet till 240-245 miljoner per den sista september. De spår även att antalet månatligt betalande kunder, MAU:s, ska stiga från 108 miljoner till 110-114 miljoner under det tredje kvartalet. 

Streamingbolaget indikerar samtidigt en trolig omsättning på 1,57-1,77 miljarder euro och en bruttomarginal på 23,2-25,2 procent.

Läs mer: Spotifys nya giv: låter skivbolagen sponsra musiken

Analytikernas konsensusförväntningar ligger högre på vissa punkter. De spår en bruttomarginal på 25,4 procent i snitt, enligt Bloomberg. De förväntar sig även att antalet betalande kunder (MAU:s) ska stiga till 111 miljoner, enligt Bloomberg, vilket skulle vara ökning med 27,6 mot ett år sedan.

Förhoppningarna är även att Spotifys annonsintäkter ska stiga med 32 procent under kvartalet, enligt Bloomberg. 

Ett viktigt nyckeltal är snittintäkterna per betalande användare, ARPU, som står och stampar kring 4,7 euro. Här tvingas Spotify väga rabatterad tillväxt mot en hög intjäning per kund.

En annan fråga som söker svar: Spotify uppges ha förnyat sina avtal med Sony Music och Merlin Network, som representerar indiebolagen. Men hur går förhandlingarna med jättarna Universal Music och Warner Music? 

Hur det går får vi veta kring lunch på måndag, i god tid innan New York-börsens öppning. Då väntas Spotify lämna sin rapport för tredje kvartalet. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer