Annons

Anders Borg investerar i teknikbolag – värderas till 145 miljoner

Danads produktchef Peo Persson, affärsängeln Anders Borg och Danads vd Istvan Beres.
Danads produktchef Peo Persson, affärsängeln Anders Borg och Danads vd Istvan Beres. Foto: Josefine Stenersen (Di).
Teknikbolaget Danads, som hjälper storföretag som Ebay och Tripadvisor att sälja digitala annonser, tar in 25 miljoner kronor i nytt kapital. ”Vi har en kö av kunder som vi hittills inte klarat av att hantera”, säger vd:n Istvan Beres.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska teknikbolaget Danads, som grundades 2013 av Istvan Beres och Peo Persson, vill koppla samman stora nätplattformar med småföretag.

Nu har bolaget tagit in 25 miljoner kronor i nytt kapital för att kunna integrera sin bokningslösning hos fler kunder.

”Vi har en kö av kunder som vi hittills inte klarat av att hantera. Därför ska vi stärka upp organisationen. Sedan vill vi ha fysisk närvaro på fler platser i världen och tittar till exempel på att öppna kontor i USA, som är vår viktigaste marknad”, säger Istvan Beres, vd på Danads som i dag har runt 50 anställda.

Danads integrerar sin tekniska bokningslösning, som ger reklamköparen en självbetjäning, inuti nätplattformarnas system. Sedan hanterar deras verktyg allt från bokningen, betalningen och faktureringen av annonsen.

”Vi försöker hjälpa globala företag som säljer digitala annonser att nå lönsamhet på sina små- och medelstora kunder. Det är dyrt för dem att själva hantera dessa kundkontakter med hjälp av fysiska säljare”, säger produktchefen Peo Persson.

På kundlistan finns redan globala storföretag som Ebay, Bloomberg, Soundcloud, Phillips och Tripadvisor. I Sverige använder sig techbolag som Klarna och Truecaller av Danads tjänster för att sälja annonser i sina appar och på sina webbplatser.

Har inte bolagen själva möjligheten att bygga en teknisk lösning som automatiskt hanterar kontakter med mindre annonsköpare? 

”Vi är den största aktören globalt inom vårt segment. Den enda konkurrens som finns på marknaden är att bolagen själva väljer att bygga tekniken, som Spotify och Amazon”, säger Istvan Beres.

”Men de flesta bolag har inte resurserna till det, utan är experter på annat. Ett bra exempel är Tripadvisor, som först tackade nej till oss men kom tillbaka 18 månader senare efter att ha misslyckats att bygga ett system internt”, fortsätter vd:n.

Läs mer: De ska stoppa tidningsdöden med tech – tar in 32 miljoner kronor 

Nyemissionen värderar hela Danads till cirka 145 Mkr. Näst efter grundarna är statliga Almi Invest och riskkapitalbolaget Wellstreet sedan tidigare två av bolagets största ägare.

Vi siktar på att ta in cirka 100 miljoner kronor i kapital under första halvåret 2020.

Bland de nya investerarna utmärker sig Paradox-grundaren Fredrik Wester, bankprofilerna Eirik Winter och André Rhodin från BNP Paribas, Adam Scheid på EQT samt affärsängeln Anders Borg.

Den tidigare finansministern har sedan tidigare en startupportfölj som innehåller Dicopay, Lendify, Lysa, Steven och Regily. 

”Efterfrågan är enorm. Helt plötsligt har bolaget öppnat upp en marknad som gör att alla annonsplattformar kan konkurrera på lika villkor som Facebook och Google, som annars äter upp annonsmarknaden”‚ säger Anders Borg.

Läs mer: Så mycket investerar Anders Borg i sina startupbolag 

Danads tar mellan 1,5 och 5 procent av annonsintäkterna som sin förtjänst, plus en licensavgift.

Under 2018 omsatte bolaget ungefär 7 Mkr, enligt den senaste årsredovisningen, med en förlust på 10 Mkr. Men om man även räknar in Backbone Consulting, som förvärvades i fjol, uppgick de totala intäkterna till ungefär 16 Mkr.

”Första halvåret har vi ökat intäkterna med 360 procent. Vi växer bra organiskt och är dessutom lönsamma på månadsbasis. Så när 2018 är slut hoppas vi på att som minst ha fördubblat omsättningen”, säger Istvan Beres.

Trots att Danads just fyllt på stridskassan ska bolaget snart ut på kapitalmarknaden igen.

”Vi siktar på att ta in cirka 100 miljoner kronor i kapital under första halvåret 2020”, säger Istvan Beres.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer