Anders Borg: ”Väldigt positivt att Karl-Johan är med och investerar”
I förra veckan framkom det att den tidigare finansministern Anders Borg och finansmannen Christer Gardell investerar i fondroboten Lysa. Nu står det klart att även H&M:s Karl-Johan Persson har investerat tungt i det snabbväxande bolaget.
Jonas Leijonhufvud
Text
I förra veckan kom nyheten att Anders Borg, Christer Gardell och några andra investerare gått in med 40 miljoner kronor i robotrådgivaren Lysa (NTL). Bankutmanaren grundades av bland andra Pricerunners vd Nicklas Storåkers, Patrik Adamson, Emelie Andersson och Henrik Litteke. Det som många i teamet har gemensamt är deras förflutna på nätmäklaren Avanza.
Nu rapporterar Breakit att även H&M:s vd och storägare Karl-Johan Persson har investerat i Lysa. Investeringen har gått via hans bolag Phillian AB och Karl-Johan Persson uppges äga närmare 9 procent av aktierna i Lysa.
Lysas vd och medgrundare Patrik Adamson bekräftar för sajten att Karl-Johan Persson är en av bolagets storägare.
Anders Borg ser mycket positivt på H&M-chefens engagemang i Lysa.
”Karl-Johan Persson är en väldigt kompetent investerare. Det är mycket positivt att Lysa har en så pass stark ägargrupp”, säger han till Di Digital.
Robotrådgivaren lanserade sin produkt under våren 2017 och förvaltar i dag över 1 miljard kronor, en ökning från en kvarts miljard i december i fjol.
Förutom Anders Borg och Christer Gardell investerar även betaltjänstbolaget Trustlys grundare Carl Wilsson, reklamprofilen Michael Storåkers och investmentbolaget Ernström i bolaget.
Innehåll från Visma AmiliAnnons
Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”
Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad. Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.
Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023.
Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.
– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.
Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad
Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.
– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.
Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner
Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.
Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.
I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev